۱۳۸۹ بهمن ۶, چهارشنبه

مجموعه تهی خیانت!


اول نوشت: راستش موضوع این پست از بحثی که در وبلاگ هوو کردم آغاز شد پس بهتر پس زمینه ذهنی برای شما  فراهم کنم. برای همین  پیشنهاد می کنم پستهای وبلاگ هوو رو مطالعه کنید از همین ابتدا بگم متاسفانه بعضی از پستها رو لیلی که دروبلاگ قبلیش  بود حذف کرده. قبل از شروع بحث بگم نمی دونم چطور به وبلاگ لیلی رسیدم یه مدتی می خوندم مثل خیلی از وبلاگهای دوستانم که الان براشون نظر میزارم. بعد از چند ماه لیلی  تعطیل کرد ننوشت و من پیگیر نبودم تا اینکه بعد از مدتی دیدم آپ کرده و من چند پست عقبم همه پستها رو خوندم و بعد از مدتها نظر گذاشتم فردای نظرم در وبلاگش رو بست راستی به من ربطی نداره ولی بعد چند روزی یه وبلاگ جدید زد و با هوش سرشارم!!! تونستم وبلاگ جدیدش رو پیدا کنم آقا افتادیم سر بحث من بگو لیلی بگو تا بحث سر خیانت رسید لیلی یه پست گذاشت و قرار بود این پستی که می خونید یه کامنت برای پست وبلاگ هوو!! باشه ولی اونقدر طولانی شد خودم ترجیح دادم  در وبلاگ خودم  بزارم! از طولانی بودن آن معذرت خواهی می کنم.



سلام
می خوام گام به گام با حرفاتون پیش برم و بگم با کجای حرفهاتون موافق و مخالفم. یه مشکلی با کامنتدونی شما دارم اون هم اینه که حرفهام نصفه می مونه بقیه رو باید در کامنت بعدی بزارم گاه حرفهام بریده بریده میشه به خاطر همینه! دیدم بهتره اون رو در وبلاگ خودم بزرام برگریدم سر بحثمون.
من در گروه اول قرار می گیرم مخالف هر دو رابطه ام چون فکر می کنم هیچ ازدواج مجددی بی دلیل رخ نمیده خیلی از عوامل رخ داده تا افراد متوجه میشن  ازدواجشون موفق نبوده تصمیم به ازدواج می گیرند و گرنه ازدواج موفق دوباره ازمودن نداره یا مشکلات در لحظه اول وجود داشته یعنی افراد رضایت قلبی به ازدواج نداشتند و این رضایت ایجاد نشده و نخواهد شد ادامه این روند هیچ سودی حاصل نمی کنه هیچ مودتی وجود نداره ازدواج مجدد چنین مردانی در پی آن عدالتی وجود نخواهد داشت قبول کنید کسی را که دوست ندارید را مثل کسی که دوست دارید نمی توانید ببیند پس چگونه می توانید عدالت را رعایت کنید. این دسته اولند دسته دوم مودت وجود داشته ولی به خاطر شرایطی که به قول شما و من هم با ان موافقم به وسیله دو نفر ساخته شده آن مودت از بین رفته و همین نقطه شروع ازدواج مجدد رو رقم زده کسی بی مشکل نباشه تصمیم به ازدواج مجدد نمیگیره پس باز مودت وجود نداره باز هم شرط عدالت شرط راحتی نیست فقط خرجی برابر نیست فقط یک شب در میان ماندن پیش هر کدام نیست حتی در استفاده از اصوات است و نحوه بروز محبت است پس فورا نگویید ازدواج مجدد حلاله پس هر کی مشکل داره بره زن بگیره تا مشکلش حل بشه. ازدواجهای مجددی که من می بینم بیشترشان نشان از ناراستی در عمل  دروغ در بر خورد و حیله است دور از جوانمردی و صداقته. شما نمونه ای رو بیارید که مردی با صداقت پا در راه ازدواج مجدد گذاشته و رفته راست به زنش گفته مشکلش چیه و برای چی می خواد یه زن دیگه بگیره همه مردان که ازدواج مجدد انجام دادن از رو راستی و صداقت عاری بوده اند حالا نگوید که زنها مقصر بوده اند چون گوشی ها مردانشان را چک می کنند شاید این چک کردن نشان از این می دهد که زنان به خودشان می خواهند نشان بدهند که مرد صادقی ندارد وگرنه مرد صادق باز جویی نمی شود وقتی زنی بداند مردش دست از پا خطا نمی کنه به ذهنش هم نمی رسد برود گوشیش را چک کند تا مو را از ماست بیرون بکشد از قدیم گفته اند ان کس که حساب پاک است از محاسبه چه باک است برود زیر و رو کند اتفاقی نمی افتد. پس چند همسری در اسلام هم با شرایط است و ضوابط نه دیمکی نه برای هر مرد که تنوع طلبیش گل کرده و تا سختی روزگار بهش فشار اورد برود هوو برای زنش بیاورد.
 نظریات که گفتم از دیدگاه یک ادم مذهبی که مخالف شما فکر می کند اما این سئوال شما  از دید ادمی که به اسلام اعتقاد ندارد حرف خنده داریست مجوز دینی به عدم پای بندی به خانواده و مشروعیت دادن به بی بندباریست به نظر یک فرد غیر مسلمان مجوز رابطه جن.سی هم زمان با چند فرده! شاید این حرفتون به نظر اون یه نوع بی اخلاقیه که اسلام مجوزش رو داده  شما با این حرف یه جور اسلام رو به چالش می اندازید ایا شما جوابی برای این مسئله دارید که این مرد چند همسر با مردی که رابطه نامشروع با چند زن دارد چه فرقی دارد؟ در صورتیکه همه زنان راضی باشند! یا چرا فقط مردان دارای چنین آزادی عملی هستند و زنان نمی توانند چند همسر داشته باشند؟
سه گروه از آدمها که گفتید وجود دارند درباره اون سه گروه هم صحبت می کنم.(این قدر طولانی شد پشیمون شدم چیزی در این باره بگم.)
اما نظر شما که برام جالب بود بدونم.
شما می گویید کلمه خیانت رو با دقت به کار می برید قبل از اینکه با شما بحث کنم منظور من از خیانت رو تعریف کنم خیانت در واقعه در دیدگاه من عملیه که موجب سست شدن پایه های زندگی زناشویی میشه و این عمل می تواند دروغ ساده تا رابطه جن.سی با جنس مخالف باشه  هر عملی که ناراستی باشه در بحث من با شما حداکثر خیانت بیشتر منظور نظرمست وگرنه درباره دروغ ساده باید تنبیه در خور ان داشت. ببینید من  با شما موافقم ناراستی در زندگی یه روز و با یه عمل به وجود نمی یاد خیانت بیماری زندگیه و به مرور زمان ایجاد و در یه روز بروز می کنه اما با شما موافق نیستم که چون شخص روبرو شرایط زندگی رو به سمتی پیش برده که طرف روبرو اون مودت و دوستی رو در خود نمی بینه که پایبند اخلاقیات باشه و دست به بدترین قسم ناراستی در زندگی بزنه پس حقش و بکشه من با این استدلال کاملا مخالفم.
ببینید حرف شما این رو می رسونه بگیم کسی در یک محیط نامناسب زندگی می کنه مشکلی نداره دزدی کنه چون شرایط بد بوده مسئله ای نداره چون خود اجتماع چنین موجود رو خلق کرده اگه مضرر جامعه باشه حق داره مثل بچه ای که از پدر مادرش بدزده چون پدر و مادر در تربیتش کوتاهی کردند. ببینید هر گاه شرایط زندگی بد شد نباید با خیانت بدترش کرد خیانت راه حل نیست مجهول اضافه یک مسئله سخته که ما بهش  اضافه می کنیم. نمی گم صبر کنه وقتی چیزی به درد نمی خوره دندان پوسیده رو بندازند دور. اگه به خاطر مشکلات مالی یا فرزندانش دارند ادامه می دند پس صبور باشند این ایده ال گرایی نیست این اخلاق گرایی من نمی گم ادم دینداریم میگم ادم اخلاق گراییم در عرف اخلاقیاتی که برای خودم طراحی کردم یا پایبندی یا خداحافظی با اون زندگی مشترک که پوسیده.
راستش من نمی تونم مثل شما فکرکنم من همه روابط پنهان و پیدا رو خیانت نمی دونم ولی روابطی که پایه های زندگی مشترک تکون میده و زلزله ویرانگر هر ازدواجیه رو خیانت می دونم
می دونید شما تعریف خیانت رو خیلی تغییر دادید تا شامل حال ازدواج مجدد پنهانی نشه صادقانه و با صراحت میگم شما از خیانت بیشتر از بقیه می ترسید چون ممکنه شامل حال شما بشه در تعریف شما تقریبا کسی خائن حساب نمیشه  نگید بهش اعتقاد دارید بگید این تعریف رو دور زدید چون مجموعه خائنین شما با استناد به سخن شما تهی هست.
"من نمیتونم آدمها رو دو دسته کنم و بگم اگر فلان شد پس او خیانتکار است و اگر نشد پس نیست "
راستی شما ازدواج رو با دوستی مقایسه می کنید من با شما متفاوت فکر می کنم یکتایی در دوستی معنایی نداره اما در ازدواج مفهوم مهمیه! راستی درباره شرع هم توضیح دادم که در حال حاضر مردی رو با اون شرایط ندیدم. شما مودت و یکدلی در ازدواج اساسی در نظر نمی گیرید شاید در تمام طول عمر هزاران دوست برای خود انتخاب می کنید اما انتخاب همسر زنده برای زنان (برای مردان نیز چون عدالت شرط بزرگیه ) باید یکی باشه. چون رابطه اونها فراتر از دوستیه تعهد اخلاقی که بین همسر ان وجود داره خیلی فرق می کنه!
ببینید در این صورت هرکی بهتر و فهیمتر از همسرتون پیدا کردید و تونستید اون رو به جای همسرتون بنشانید مسئله نیست. اگه مردی یا زنی همسرش فرد دلخواهش نبود و نخواست یا نتونست باشه فرد بهتری در زندگیش وارد شد چون همسرش جا رو خالی کرده می تونه دیگری به جاش بنشونه؟ به نظر شخصی من این حرف مفهومی نداره این معنی نداره چون مالی بدون قفل و دزد گیره من ازش بدزدم حالا چه فرقی می کنه این مال مال نزولخوره یا مال ادم زحمتکش مهم اینه که من دستم کج نباشه اخلاقیات در این مسائل حکم می کنه اگه دلم رو زندگی با همسرم زده یا باهاش کنار بیام یا مشکل رو ریشه یابی کنم و بر طرف یا اگه مرد ساختنش نیستم تمومش کنم شما حکم چند همسری رو می بینید اما این آیات رو نه
"با آنها در زندگاني با انصاف و خوش رفتار باشيد. حتي اگر (بعد از ازدواج) متوجه شديد مطابق ميلتان نيستند صبور باشيد و به رويشان نياوريد. چه بسا چيزهايي مطابق ميل شمانباشد اما خداوند خير بسيار زيادي را بري شما در آن قرار مي دهد.( نساء 19)
اگر خواستيد زن خودرا طلاق بدهيد بايد مهري را كه مقرر كرده ايد  به تمام كمال بپردازيد هرچند مبلغش زياد باشد
مبادا به وسيله تهمت زدن به زن در صدد كم كردن و يا بخشيدن مهريه شويد  كه اين عملي بسيار زشت و گناهي روشن و آشكار است.
اين جزيي از  قرارداد شماست كه شما به نفع خود رسيده ايد.او هم بايد به نفع خود برسد.(نساء20)"
اگه فقط به خاطر یک مشت خاطره که هر روز زندگی مشترک فرسوده کمرنگش می کند زندگی را ادامه دهید چرا خودتان را به درد سر می اندازید هر چقدر دور باشید این خاطره براتان شیرین تراست از قدیم گفته اند دوری و دوستی.
می دانید تفاوت نگاهمان چیست من از روی اخلاقیاتم می گویم که این رفتار بد است و شما از روی شرعیات. من شرعیات شما را زیر سئوال می برم که مردی را جامع شرایط ازدواج مجدد نمی بینم برای همین رفتارش را خائنانه می دانم چون اساس زندگی مشترکشان را می لرزاند و کسانی که مثل شما هستند نمی گویم شما اخلاقیات ما را نسبی می دانید.
من به نظر تون احترام می گذارم اما حرفهای شما در چار چوب اخلاقیاتی که برای خودم طراحی کرده قرار نمی گیرد و به نظرم رفتارهای انچنانی خیانت هستند.

آخر نوشت: راستش باید به یه نکته اشاره کنم من اینجا روی بحثم بیشتر  روی ازدواج مجدد مردها بود که آیا خیانت بوده یا نه! در مجموع گفتم چون ازدواج مجدد مردی موجب سست شدن پایه زندگی مشترکش با همسر اولش میشه اون رو یک نوع خیانت می دونم به جز دروغها و تبیضها و رفتارهای بدی که بعد از این ازدواجها رخ میده.
اما چنین رفتاری از زنان هم رخ بده در نظر من مذمومه یعنی زنی که نسبت به همسرش دلسرد شده و مرد دیگری رو جانشین همسرش کنه باز هم در نظر من خیانته. در این مورد مرد و زن فرقی نداره. چون افراد به زندگی مشترکشون باید پایبند باشند فرقی نمی کنه زنند یا مرد. درباره خیانت زنانه بحث نکردم چون در شرع یا قانون یا عرف چنین رفتاری رو ناپسند می دونند پس همه علما اتفاق قول بر آن دارند جای بحثی هم ندارد.
بهتر که اشاره کنم از آیات سوره نسا بیشتر نظرم بر آیه 19 بوده.

تکمیل نوشت: لیلی جان اگه یادت باشه به شما یاد آوری کردم که زمان آشناییتون کوتاه بوده چرا این حرف رو زدم تنها منظورم دو مطلب بود که مطلب مهمتر رو اینجا بررسی می کنم به شما گفتم آیا شما به خودتون وقت دادید که توان تحمل مشکلات بعدی رو دارید. آدمها موقع انتخاب چه زنها و چه مردها باید به دو مطلب فکر کرده باشند.
1- آیا فرد روبرو همانی هست که می خواهم و آیا همان هستم که او می خواهد. باید لحظه ای بیاندیشد انتخاب همسر مثل انتخاب دوست نیست بازگشت از انتخاب گاهی خسران را موجب می شود.
2- آیا بعد از ازدواج ممکن است لحظه ای پشیمان شوم ایا اگر پشیمان شدم می توانم خودم را به استمرار بر این زندگی مجاب کنمو پابند به آن بمانم. همین نکته سنجش تحمل و آستانه آن اهمیت بالایی دارد کسی که از ابتدا در خود این توان را نمی بیند ممکن است در لحظات سخت پایش بلغزد.


بعد نوشت: بعد از نوشتن این سطور متوجه جوابیه طولانی لیلی به یکی از نظراتم شدم چون متاسفانه این متن را تهیه کرده بودم جواب ان نظرات را مرقوم نکردم. امیدوارم در روزهای آینده بتوانم جوابیه ان نوشته ها را بدهم اما به علت پذیرفتن تدریس در یک هنرستان از هفته آینده سرم به شدت شلوغ می شود و به ان آمادگی برای امتحان آیلتس و آزمون دکترای آزاد و سراسری را اضافه کنید که برای دست گرمی و محک خودم دارم در ان شرکت می کنم.
راستی یادم رفت بگویم که این پست کامنت این پست هووست!

۲۵ نظر:

  1. ازدواج مجدد در 99% موارد نشان از "ايجاد مجوز براي نگاه...دقت...توجه...حتي مودت...براي مرديست كه زن دارد" پس خيانت محض است.
    منظورم اينه كه مردي كه زني در خانه دارد...مردي كه متاهل است...چرا به خود حق مي دهد تا در رفتار..اندام.. چهره زني نامحرم انقدر دقت كند تا به اندازه قبول ازدواج مجدد با او... به او فكر كند؟!!
    اين يعني خيانت ديگه...بحث كردن داره؟
    وقتي زني داريد چرا در زن ديگري در حد مجذوب شدن غوطه ور ميشيد؟ اين خيانته محضه ...توجيه خنده داره حتي...
    براي زن هم همينطور...
    يعني وقتي متاهله چرا بايد در سكنات يا ظاهر يك مرد انقدر فرو بره كه بخواد باهاش وارد رابطه بشه؟؟
    من با بقيه اش كاري ندارم كه مرده صداقت به خرج ميده يا نه..زن اول رو زلاق ميده يا نه..مهريه ش رو ميده يا نه...
    مهم اينه كه در مدت تاهلش به زن ديگري فكر كرده..اونهم انقدر جدي كه به فكر ازدواج مجدد افتاده
    تاهل...ازدواج...يعني پايبندي...يعني انتخابت روكردي... تا اون همسر هست حتي اجازه دقت تو صدا يا نگاه كسي رو نداري چه برسه به تفكر در مورد ازدواج با كسي...
    وقتي چنين مجوزي به خودت ميدي خيانت كاري
    حتي اگر دليلش كمبودهاي همسرت باشه...
    مي توني ازون همسر جدا بشي...بعد بگردي دنبال بهترش...
    نه ايكه آب در كوزه باشه وو هنوز پي آب گواراتر باشي...
    اين خيانته.والسلام.

    پاسخحذف
  2. پرشکوه عزیز سلام
    سوگند هستم و از وبلاگ لیلی به اینجا رسیدم کاملا با همه آنجه نوشتی موافقم و دیدگاهامون یکی است ...می تونم بدونم چند سالتونه؟
    راستی برای همه آزمونهایتان دعامی کنم فقط این رو بگم آی ال تی اس اسون تر از آن غولی است که از این آزمون ساخته اند من دو هفته پبش آن را گذراندم

    پاسخحذف
  3. حق با شماست یسنا از همان لحظه که ادم به فکر ازدواج مجدد می افتد دارد خیانت می کند تا برسد به مراحل بعدی.

    سوگند جان
    29 سالمه.
    پس برم فردا امتحان بدم:) اب خوردنده من یه کم بد لهجه ام مشکلی نیست!)

    پاسخحذف
  4. این آیه را هم از سوره نسا اضافه فرمائید:
    "ولو تستطیعو ان تعدلو بین النسائ ولو حرصتم"
    "هرگز نمی توانید میان زنان به عدالت رفتار کنید حتی اگر به شدت اینطور بخواهید"
    فلسفه ازدواج دوم برای مردان در اسلام اصلا این نبوده که اگر مردی دید زنش کمبودهایی دارد یا یکی بهتر از زنش پیدا کرد برود زن بگیرد! بلکه بقول شهید مطهری این امر فقط در شرایط خاص مجوز دارد و آنهم حقی است برای زنان - زنان مثلا بیوه در جامعه ای که بر اثر جنگ تعداد مردان کم شده و این زن شانسی برای ازدواج ندارد- و نه امتیازی برای مردان.ایشان تصریح می کنند حق آن زن هم برخورداری از شوهر و برطرف شدن نیازهایش است و فقط مردی باید زیر بار این "تکلیف" برود که بتواند از عهده شرایط فوق العاده سختش برآید!
    حالا چند مرد را می شناسید که خدایی با این رویکرد سراغ زن دومی رفته باشند و عدالت را هم رعایت کرده باشند؟

    پاسخحذف
  5. مساله دوم- البته بیشتر در جواب لیلی- این است که چه اشکال دارد آدم ایده آل گرا باشد؟چرا اصرار دارید بگویید ما چون ادمهای معمولی هستیم پس مجوز هر خطا و گناهی را داریم؟
    انسان هر چه هم معمولی باشد موجودی الهی است و نماینده خدا بر زمین...حتی اگر ایده آل نیست باید به سمت ایده آل شدن حرکت کند.ایشان گفته اند اگر خیانت را به منزله گفتن دروغ بدانیم پس همه خیانتکارند...یعنی واقعا دور و برتان آدمهای صادقی ندیدید که هیچگاه دروغ نگفته اند؟ این موضوع آنقدرها هم آرمانی نیست.ضمنا دروغی که یک کودک در بچگی مثلا بر اثر ترس به معلمش گفته کجا و دروغهای بیشماری که مردان زن دوم دار مجبورند به زن اول بگویند کجا...اینها را در یک سطح می دانید؟

    پاسخحذف
  6. ایشان گفته اند در هر خیانتی دو نفر مقصرند و در جواب یکی از کامنتها فرموده بودند:کسی که دروغ می شندند چه بسا بیشتر مقصر است...نمیدانم شما آیا در روایات مختلفی که در مذمت دروغشنیده اید هیچکدام از اهل بیت ما در چنین شرایطی مجوز دروغ صادر کرده اند؟گفته اند اگر طرف مقابلتان ظرفیتش را نداشت یا داد و قال کرد می توانید به او دروغ بگویید؟آن فرد مقابل شاید به خاطر بی تدبیری و رفتار مناسب در آخرت مواخذه شود ولی مطمئن باشید گناه دروغ را فقط به پای دروغگو می نویسند/

    پاسخحذف
  7. مقایسه دوستی معمولی با زندگی زناشویی هم خیلی عجیبه.شما وقتی با کسی دوست می شوید هیچ توقعی از او ندارید که با فرد دیگری دوست نشود...اما در زمان ازدواج همگان بر اساس عقل و عاطف و عرف و...چنین توقعی دارند و اگر کسی خلاف این عرف فکر می کند باید همان موقع قبل از ازدواج بگوید که من به تعدد زوجات معتقدم و بعد از شما با افراد دیگر هم ازدواج خواهم کرد و مطمئن نیستم بتوان عدالت را رعایت کنم!!!
    آنوقت اگر زن قبول کرد و ازدواج کردند دیگر بحثی نیست.

    پاسخحذف
  8. مینا خانوم من با حرفهای شما کاملا موافقم و حرفهای که می خواستم بزنم و به خاطر طولانی شدن سخن نزده بودم را بیان کردید.

    پاسخحذف
  9. سلام.ظاهرا من سوژه و طرف اصلی بحثتون کمی دیرتر از بقیه اومده!!
    راستش صادقانه نتونستم همه متنتون رو بخونم اما درکلیت میتونم بگم سخت نگیر پرشکوه عزیز!! اجازه بدید تعریف من ازخیانت برای خودم بمونه و تعریف شما هم برای خودتون....هرچند بدنبود از تعریف من بعنوان دورزدن استفاده نمیکردید....عماد همسرم همیشه میگه لزومه یه بحث خوب اینه که طرفین یکسری حداقل ها و استانداردهای مشترکی رو برای شروع بحث قبول داشته باشند و دراون مشترکاتی داشته باشند،حال اینکه ظاهرا نه من حداقل های شمارو قبول دارم و نه شما....پس این بحث نمیتونه مفید به فایده باشه و من هم مثل شما متاسفانه درگیر چند پروژه کاری هستم که باید مدام این شهر و اون شهر ماموریت برم...و وقت کافی رو برای بحثی بی نتیجه در این دنیای مجازی ندارم...

    پاسخحذف
  10. اما شما برای من کامنتی رو مبنی بر این ارسال کرده بودیدکه من حتما بیام و مطلبتون رو بخونم و ازش استفاده کنم که در زندگیم موفق باشم؟؟!!!!
    چشم حتما.

    پاسخحذف
  11. نمیدونم جنسیتتون چیه و یا سنتون و یا وضعیت تاهلتون اما هرکدوم ازینها میتونه برای خودش متغیر مستقل ویا وابسته محسوب بشه...عرض کرده بودید که چندان پایبند به عقاید دینی نیستید اما حتما شرع اسلام رو میشناسید و نام شخصیت برجسته این دین رو میشناسید...شخصیتی که بسیاری از روشنفکران غربی و نه داخلی هنوز هم نتونستن در همه ابعاد و زوایا بررسیش کنن و ممکنه شما چنین فکر نکنید...بهرحال گفته بودید که جز تفکر گروه اول که من در بلاگم مثال زده بودم هستید....و ازدواج مجدد مردان رو خیانت میشمارید....پس برطبق استناد شمامحمد(ص) حضرت محمد خائن ترین مرد روی کره زمین است و خواهش میکنم بازهم برای من ایه و روایت نچینید و نگویید اون مربوط به زنان جنگ و ال و بل است!!! ممنون میشم اگر پاسخ سوالم رو صادقانه به خودتون و خواننده هاتون بدید و فقط بگویید بله یاخیر!! توضیحات رو هم من نیازی ندارم دوست داشتید برای خواننده هاتون بنویسید

    پاسخحذف
  12. به قول جناب دکتر ذبیحی از خواننده های خصوصی بلاگ،اکثر چنین افرادی حتی حاضر نیستند برای ربع ساعتی از نزدیک شاهد بگومگوی زن و شوهری باشند و فقط میخواهند از دور دستی برآتش داشته باشند و هرگونه رابطه ای رو خیانت قلمداد میکنند!!
    شاید اگر شما در شرایطی مشابه قرار میگرفتید بهتر زمینه بحث ما مهیا میشد....البته از کسی هم که بیرون گود قرار داره و برای ادمهای داخل گود نسخه تجویز میکنه نمیشه انتظار تعریفی بجز تعریف شما داشت!!

    پاسخحذف
  13. سلام پرشکوه عزیز
    من دیدگاه مذهبی ندارم.چون تخصصش رو ندارم.بنابراین ترجیح میدم از دیدگاه اجتماعی به قضیه نگاه کنم.فقط قبلش بگم که خیلی از ازدواجهای پیامبر جهت محکم کردن پیمانهای اجتماعیش با قبایل بوده و افراد مهم.
    ببین اگه دو تا انسان با چشمهای باز با هم ازدواج کنن هیچ وقت کارشون به رقیب و این حرفها نمی کشه.حتما" شنیدی راجع به زنانی که خیانت کردن به همسرشون که ماشالا این روزا بیشتر خبرش رو می شنویم.هم اونها از سر برآورده نشده نیازهاشون این کار رو کردن و هم مردهایی که میرن برای بار دوم ازدواج می کنن.
    یه نکته دیگه هم هست راستی که اجتماعیه نه دینی.زنان عرب طوری تربیت میشن که به راحتی وجود یه زن دیگه رو می تونن تحمل کنن.این مربوط به فرهنگ اونهاست نه ماها.من خودم از یه عرب شنیدم که می گفت: زن که چیزی نمی خواد.یه تیکه نون و یه سرپناه براش کافیه.این دیدگاه اونهاست و نمیشه اونو با ماها مقایسه کرد.
    علی الیحاله باید بگم که ازدواج دوم از نظر عرف جامعه ی ما مذمومه و ما داریم توی این جامعه زندگی می کنیم.
    نمیشه به زنان دوم تهمت خیانت زد.ماها تا وقتی توی موقعیت مشابه قرار نگیریم نمی تونیم به اصل قضیه پی نبریم.به خصوص در مورد زنانی که مشکل اقتصادی دارن و اونهایی که اصطلاحا" بیوه هستن.

    پاسخحذف
  14. سلام
    لیلی جان خوشحالم افتخار دادید و سری زدید راستش خبرتان کردم که تنها نرفته باشم قاضی.
    با توجه به اولین کامنت به این نتیجه رسیدم که می خواین بحث همین جا ختم به خیر بشه و شما نظر من رو محترم میشمرید و حق خودتون می دانید که من نظر شما رو محترم بدانم. اما کامنتهای دیگه لحنش فرق داشت.

    پاسخحذف
  15. لیلی جان در کامنت سوم عصبانی هستید اگر برای شما المانهای شخصیتی من مهم است به عرضتان برسانم من یه زن مجرد 29 ساله هستم فکر می کنم این مطلب برای شما مهم باشد که بدانید طرف صحبتتان کیست اما اگر مهم است می توانستید آن را دریابید آن هم از اولین پست من.
    من نگفتم به اسلام اعتقاد ندارم ولی گفتم اصول زندگیم را بر اخلاق گرایی گذاشته ام و اعتقاد دارم افراد دیندار اخلاق گرا تر هستند تا دیگر افراد اخلاق گرایی با دینداری تناقضی ندارد چون دین تبلیغ اخلاق می کند.
    لیلی جان خوب نیست ادم هر جا که کم اورد دست به دامن پیامبر بزند. سئوالی پرسید و فقط بله یا خیر را می خواستید بدانید می خواستید بدانید ایا رفتار پیامبر را خائنانه می دانم یا نه؟ لیلی جان اگر من با صراحت بگویم اری. شما به چه نتیجه ای خواهید رسید؟ یا بگویم نه؟ شما حتی نمی خواهید استدلالم را بشنوید. اگر اری یا نه ان سئوال برایتان مهم است می گویم پیامبر در ان شرایط رفتارش خائنانه نبوده این شما را راضی می کند.

    پاسخحذف
  16. لیلی جان
    می دانید کسی زیاد توی گود باشد دیگر خطاهایش را نمی بیند برای مثال ادم دارد با سرعت در یک مسابقه دو سرعت می دود فکر می کند که چه دارد می کند ولی وقتی به خط پایان رسید می فهمد کمی تند تر از لاک پشت بوده!
    راستی لیلی جان
    خودت چند ماه پیش بیرون گود بودی و می توانستی تصمیم بگیری داخل گود نیفتی و دیگران را نیز داخل گود نیندازی.
    بعد عزیزم
    فکر می کنم تعریف من مشابه تعریف اکثریت جامعه است که به قول شما داخل گودند و زندگیشان پر از دست انداز است و دارند با مشکلاتشان کنار می ایند ولی شما دارید خلاف اب شنا می کنید و تعریف جدیدی از خیانت بیان می کنید که کمی دور از ذهن است.
    راستی لیلی جان شما زود رنج و عجولید این را دوستانه به شما عرض می کنم. من نمی خواستم به شما توهینی کرده باشم ولی از کوره در رفتید می خواستم به شما بگویم بنابر تعریف من که با تعریف شما فرق می کند ازدوج دوم به ضرر زندگی اولیه افراد است و یک نوع نامردی محسوب می شود حالا شما باور من را ندارید باشد عصبانی نشوید.
    راستش دوست دارم راهنماییت کنم اما شما زود رنج و عجول و کله شق هستید و مرغ تان یک پا دارد پس من کوتاه می اییم بروید زندگیتان را بکنید و تبلیغ چند همسری را!
    راستی لیلی جان با این پا فشاری بر چند همسریت گاه شک می کنم تو لیلی هستی یا عمادی؟ از اول به شما گفتم به نظرم عماد بیشتر به شما میایید تا لیلی؟

    پاسخحذف
  17. بی سرزمین تر از باد
    من هم با شما هم عقیده ام تا مشکلی در یک زندگی وجود نداشته باشه هرگز به اون مرحله نمیرسه راستش دوستمون لیلی میگه وقتی اون مشکلات وجود داشت اشکالی نداره ادم دست به خیانت بزنه برای زنها و برای مردها دست به ازدواج محدد.
    درباره زنان عرب اطلاع کاملی ندارم نمی تونم حرفتون رد یا تایید کنم. اما همانطور گفتید در جامعه ما رویکرد خوبی به این مسئله خوشبختانه وجود نداره.
    اما درباره زن دوم من هرگز نمی گم کسی که زن دوم شد خائنه من می گم کسی که میره زن دوم گرفته به زندگیش خیانت کرده.

    پاسخحذف
  18. من فرصت و حوصله اينكه اصل مطلب رو در وبلاگ هوو بخونم نداشتم ولي كليت ماجرا دستم اومده
    اول در مورد بحث كردن دوستان توجه كنند كه قرار نيست اينجا و يا هر جاي ديگه اي نتيجه گيري خاصي بشه كه بخواد ضمانت اجرايي داشته باشه اساسا بحث كمك ميكنه به اينكه در مورد مسائل اطرافمون بيشتر فكر كنيم
    در مورد اين موضوع بايد بگم اولين شرطش اينه كهتعصب رو در ديگاه خود كنار بگذاريم دوست عزيز در وبلگ هوو گفتند كه اگر اينكار خيانت است آيا خدا مجوز خيانت رو صادر ميكنه
    من از شما ميپرسم به نظر شما آيا خدايي كه عادل است و همه انسانها رو برابر و آزاد ميداند آيا مجوز اينرا صادر ميكند كه عدهاي انسان حق داشته باشند از عدهاي ديگر استفاده ج ن س ي ببرند
    آياتي در قرآن هست كه صراحتا به پيامبرو مسلمانان حق استفاده از كنيزان را داده ( استفاده ج ن سي )
    آيا اين خدا با خداي كه مسيح را فرستاد فرقي دارد
    چرا خدايي كه مسيح را فرستاد حق چند همسري را نداد و يا خدايي كه موسي و عيسي و ديگر پيامبران را فرستاده
    من منكر ارزشهاي اخلاقي بيشمار در اسلام نيستم ولي لطفا وقتي درباره اين مسائل فكر ميكنيد موقع تصميم گيري ترس از الحاد و شك را كنار بگذاريد وگرنه احتاجي به فكر كردن نداريد و از همين حالا نتيجه اي كه ميگيريد مشخص است

    پاسخحذف
  19. يك واقعيتهايي غير قابل انكاري وجود دارد و آن اينكه زن در اسلام موجود درجه دوم است اگر زن امروز در بعضي از كشور هاي اسلامي حق راي پيدا كرده اين حق را از اسلام به دست نياورده بلكه اين حال رشد فكري همان زنان عقب نگه داشته شده و رويكردشان به دنياي جديد و مفاهيم جديد انساني در دنياي غرب است همان غرب لعنت اله اليه
    وگرنه بخوانيد و ببينيد نظر آيات عظام در در قبال حق راي زنان در زمان شاه سابق؟؟
    عقل زن در تعاريف اسلامي نصف عقل مرد است ( هر توجيهي كه دوست داريد برايش پيدا كنيد از حضرت علي است حال حضرت هر كه هست و در هر مرتبهاي كه باشند يا اين حرف درست است يا اين شخص اشتباه گفته يكي را انتخاب كنيد )
    بهشت را در تعاريف قراآنبخوانيد و حورالعين مثل اينكه تمام دنيا تعريف شده براي اين كه مرد به لذت برسد )

    پاسخحذف
  20. سامورایی
    ببینید هر قانونی بنابر شرایط اون جامعه است اسلام در جامعه عرب ظهور کرد جامعه ای که زنان رو زنده به گور می کرد پس برای این جامعه همین حداقل احترام به زنان هم بسیار خوبه!
    اما درباره پیامبر اولند بنابر گفته های متون اسلامی که پیامبر را معصوم دانسته اند رعایت عدالت که شرط ازدواج مجدد است نباید سخت باشد.

    پاسخحذف
  21. ازدواج مجدد در اسلام و صيغه هيچ دليل به جز اينكه مرد بتواند حس تنوع طلبي اش را ارضا كند ندارد
    صيغه براي لذت بردن است و اگر به خاطر غير اين هم باشد اشكالي ندارد _ رساله آيت اله خميني احكام صيغه
    مواردي كه در آنها ازدواج مجدد دليلي غير از اين داشته بسيار بسيار كم است مثل سرپرستي و يا غير آن كه اساس من نميفهمم به چه دليل حتما عقد ازدواجي بايد صورت بگيرد ايا اين از خود گذشتگي مرد بدون لذت و كامجويي مقدور نيست
    در اسلام حق طلاق با مرد است و مرد به هر دليل كه بخواد ميتواند زن خود را طلاق بدهد
    عين و نص صريح قانون
    هيچ زني و ( هيچ مردي ) دوست ندارد در عشق خود شريك داشته باشد اگر اين حق را براي مردان قائليم و اگر معتقديم حقوق زن و مرد برابر است ين حق را ( يگانگي در عشق ) براي زنان هم ( زن اول ) قائل باشيم

    پاسخحذف
  22. اگر فرصتي شد در وبلاگ خودم داستاني درباره اش مينويسم چيزي كه با چشم خودم ديديم و به نظرم جالب بود

    پاسخحذف
  23. خانم پر شكوه
    گفتم منكر اين ارزشها نيستم مثل حقوق اقتصادي وو ..
    اما شما داريد درباره چيز ديگه اي صحبت ميكنيد و ضمن اينكه ما قوانين اسلام رو در جامعه عرب جاهلي نميبينيم و داريم براي تمام اعصار و تمام نوع بشر ايده ال تعريف ميكنيم اينجاست كه دچار مشكل ميشويم
    من ميگوييم اگر اينطور است پس من هم امروز حق دارم به هر تعداد كه ميخواهم كنيز داشته باشمو از انها استفاده جن سي ببرم در عين حال كه خلاف شرع هم انجام نداده ام قرآن اين اجازه را به من داده است و يا هر تعداد كه ميخواهم زن صيغه كنم كاملا مشخص است كه شخصيت واقعي اخلاقي من چيست ولي طبق قانون و شرع اسلام خلاف نكرده ام اينجاست كه بين اخلاقيات و شرع تضاد به وجود ميآيد

    پاسخحذف
  24. پيشنهاد ميكنم اين پستتون رو كلا حذف كنيد چون شرايط جامعه براي بحث درباره اون عادلانه نيست
    البته به من ربطي نداره فقط يه پيشنهاد دوستانه بود
    تا كار بالا نگرفته

    پاسخحذف
  25. بله حق با شماست البته من از اون نظر اين حرف رو نزدم
    منظورم اين بود كه به دليل كامنتهاي من وبلاگتون بي دليل فيل تر نشه اگر قبل از اينكه عمو فيل تر اينگ بياد حذفشون كنيد خيلي بهتره

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه