۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

ایده الیست


ریشه کلمه ایده آلیسم (آرمان گرایی)، ایده آل به معنای مطلوب کامل است. به همین جهت ایده آلیست در ادبیات روزمره به فردی اطلاق می‌گردد که استانداردهای بسیار بالا دارد در حالی که ممکن است این استاندارد با توجه به شرایط و یا حقیقت طبیعت و دنیا غیر واقعی یا غیر قابل دسترس باشد. از این جهت ایده آلیسم متضاد با مفهوم پراگماتیزم یا عمل گرایی می‌باشد. بنا به دلایل تاریخی و نمونه‌های فرهنگی، عده‌ای بر این عقیده‌اند که در مجموع ایرانیان ملتی آرمان گرا هستند.*


ادمهای ایده الیست در دنیا مجازی زندگی می کنند با فرض مطلوب بودن شرایط  راه حل مسائلشان درست است اما در غیر این صورت وامصیبتا دارد. قانون فیزیک می گوید هنگام سقوط  با شتاب g به زمین نزدیک می شوید ولی در صورتی که همه شرایط ایده ال باشد. اما واقعا با این سرعت کسی سقوط نمی کند. ادمهای ایده الیست با جامعه درگیرند چون شرایط همیشه غیر از پندارهایشان است تا وقتی در خیالشان مسائل را حل می کنند خوب و زیباست ولی در واقعیت با مشکل بر می خوردند. جوابشان با مسئله که نمی خواند بلکه از ان دور است. ایده الیست بودند یک ویژگی خوب دارد هدفهای بزرگ و زیبایی زاده ایده ال گرایی است. شاید این هم ایده ال گرایانه باشد که ادم ایده ال فکر کند و واقع گرا عمل کند یعنی اهدافش را از ایده الها به دست اورد ولی رفتارش با توجه به شرایط موجود نه مطلوب طراحی کند شاید این رفتار پیچیده و عجیب وغیر متعارف است اما در واقعا بسیاری از ما ها داریم همین گونه رفتار می کنیم مثلا دوست داریم دانشمند در رشته خاصی باشیم ولی با توجه به هوش و استعداد و توانایی و امکانات پا در راه علم می گذاریم شاید نتیجه ما یک نفر مطلع در علم باشد چون با شرایط موجود به دست اوردیم اما هدفمان رابا توجه به ایده ال گرایی بدست اوریدم.
خودم شخصا ته مایه ای از ایده ال گرایی دارم اما با مرور زمان دارم به خودم اموزش می دهم ایده ال گرا فکر و واقع گرا عمل کنم حالا یه سئوال شما ایده ال گرا هستید یا واقع گرا؟


پی نوشت1: ممنون از شما که به پست قبل توجه نکردید.
پی نوشت2: اون روزی که اون پست رو نوشتم شبش همون طوری خوابیده بودم.


منبع عکس:http://alexhughescartoons.co.uk/2007/02/illustration-friday-gravity/
______________________________________________________
* از ویکی پدیا

۷ نظر:

  1. سلام پرشکوه عزیز
    راستش فکر می کنم خیلی سخت باشه که آدم یه جوری فکر کنه و بیاندیشه و یه جور دیگه ای عمل کنه.

    پاسخحذف
  2. در مورد هر پنج تا بنویس لطفا.
    راستی ایرانی ها ایده آلیست هستند ولی ایده آل هاشون گاهی اون قدر مضحکه که...
    دارم چرند میگم دو تا کتاب رو باید تو دو سه روز کامل بخونم

    پاسخحذف
  3. البته فكر مي كنم الان به كمترين چيز هم راضي اند . بنزين ارزان تر و يا اجاره ي كمتر...

    پاسخحذف
  4. سلام ودرود بر پرشكوه عزيز. جوابش مشكله.راستش بايد عرض كنم كه من اصلاخيلي آرمانگرا نيستم(شايد هم اصلا)اما احساس مي كنم معمولا آرمانگراها در جهان آدم هاي موفقي هستند.وقتي انسان هدفي را براي خود منظور كند براي رسيدن به آن كوشش مي كند. متاسفانه در ايران و خيلي از كشورهاي جهان سوم مردم بي هدف زندگي مي كنند. هرچه بادا باد . لذا هميشه مشكل دارند.و بااين حرف كه ايراني ها آرمانگرا هستند كاملا مخالفم.ما فقط آرزو مند و حسرت به دل هستيم.آرزوي آينده خوب و حسرت خراب كردن گذشته!كافيه شما چند مدرسه و دبيرستان را نشان كنيد و از تمام بچه ها بپرسيد تو مي خواهي در آينده چكار كني؟ حتم دارم بيشترشان مي گويند نمي دونم.همين يعني بي هدفي وبي آرماني. ولي اين قضيه در كشورهاي پيشرفته تقريبا به صفر مي رسد. همه هدفدار زندگي مي كنند.اين وظيف خطير دولتهاست

    قندك

    پاسخحذف
  5. من هم موافقم آدم باید آرمان گرا باشه و براساس واقعیت ها عمل کنه غیر از این راهی نیست

    پاسخحذف
  6. يك زماني كتابهاي دكتر شريعتي رو خيلي ميخوندم و قبل از اون هم به شدت مذهبي بودم ( كه ديگه الان نيستم)
    دكتر و كتابهاش اثر عجيبي رو ادم داره
    فكر ميكني بايد همين حالا بلند شي و براي نابودي ظلم در جهان قيام كني و ...
    بعد ميبيني كه اندازه اين حرفها نيستي و جراتش رو نداري و هزار اما اگر ديگه
    ونتيجه اش اين ميشه كه مثل يه دوست ما يه روزي مي بري و تمام كتابهاي دكتر رو ميريزي توي حياط و اتيش ميزني و بيخيال همه چيز ميشي
    اما ايداليسم با تمام اين حرفها موتور محركه مسائل زيادي در دنيا بوده كه بعضي خيلي هم بد نبودند ولي فكر كنم اثار مخربش معمولا بيشتر بوده

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه