۱۳۸۹ آذر ۲۱, یکشنبه

بوی محرم


از سوزِ عطش سینه و دل در تب و تاب است
تقصیرِ خدا نیست که این آب سراب است
ما را چه قسم می دهی ای دل که بگوییم
مظلومترین مرد جهان تشنه ی آب است

از دیروز حس می کنم محرم آمده  بگذرم که از هفته پیش که از جلوی پاساژ بزرگمهر رد می شدم با دیدن پرچمها و طبلها که روی آن نوشته شده بود Yamaha Japan فهمیدم محرم آمده است اما دیروز حس محرم در شهر بود. 
صبح است و دارم می روم سر کلاس ماشینی از کنارم می گذرد صدای "حسین حسین" از بلندگوهایش می ایید سریع می گذرد و وارد خیابان اصلی می شود می روم ایستگاه و سوار ماشینهای خطی می شوم که بروم دانشگاه راننده نوار مرثیه خوانی را گذاشته  من از لحن صدای مداح هیچ نمی فهمم نمی دانم هدف راننده از گذاشتنش چه بود به جز حسین حسین جمع چیز واضح نبود.
سر ظهر در دفتر اساتید نشسته ام که دانشجویی در می زند با مدیر گروه ریاضی امتحان عملی دارد بهانه می اورد که یک هفته است که غذای نذری می پزد و خواهش می کند امتحان را هفته دیگر از او بگیرد که مدیر گروه راضی نمی شود تابلو داشت خالی می بست.
بعد از ظهر امتحان می خواهم بگیرم میروم به بخش امتحانات و برگه ها را می دهم به مسئول بخش امتحانات. دارد برایم کپی می کند که متوجه پیراهن سیاهش می شوم.
وقتی می روم سر کلاس برگه ها را پخش می کنم می نشینم به تماشای دانشجویانم بهترین موقع برای دید زدن است کاری به جز نگاه کردن ندارم متوجه پیراهنهای سیاهشان می شوم به قیافه دانشجوهایم نمی ایید که خیلی مذهبی باشند اما پیراهن سیاه پوشیده اند.
عصر آموزشگاه کلاس دارم موقع برگشت هوا حسابی تاریک شده پیاده خودم را تا سبزه میدان می رسانم دارم می روم سر لاکانی که پسری طبل به دوش می بینم. بعد صدای دست عزاداری را می شنوم وبعد می بینم عده ای سیاه پوش کنار مغازه سبزقبا ایستاده اند  دسته دارد از کوچه بیرون می ایید و صدای طبل دلم را می لرزاند به مرثیه مداح گوش نمی دهم و غرق در فکر می شوم یاد عاشورا پارسال می افتم و با خودم فکر می کنم اگر قرار است بر کسی بگرییم بر حال خودمان است نه بر حال حسینی که آزاد بود آزاد مرد. از جلوی کوچه رد می شوم همان موقع گاری که بلند گوها روی آن است از کنارم رد می شود میروم سوار ماشین می شوم رادیو تاکسی حرفهای جوادی آملی را پخش می کند که  اهداف امام حسین را بر می شمرد و بنابر  وصیت نامه امام حسین که می گوید:«من براي ايجاد اصلا ح در امت جدم حرکت کرده ام و مي خواهم که امر به معروف و نهي از منکر کنم ودر مسير سيره جدم و پدرم گام بردارم.» اهدافش را تشریح می کند که
1- اصلاح
2- امر به معروف
3- باز گردانی جامعه به سیره پیامبر
با خودم می گوییم حرف پارسال مردم هم همین بود می خواستند اصلاح کنند می خواستند امر به معروف کنند و از دروغ و ریا حکومت را دور کنند می خواستند انقلاب به مسیر خودش برگردانند. بعد با خودم فکر می کردم در زمان حسین یزید فکر می کرد بر حق است و حال آنها هم فکر می کنند برحقند. امروز ما با سال 61 هجرت چه فرقی می کند؟ 
از ماشین پیاده می شوم به عاشورا و تاسوعایی نزدیک می شوم که دیگر برایم فرق می کند.

پی نوشت: شعر اول پست از کتاب دوشنبه اول اردیبهشته. واقعا حسین تشنه آب نبود تشنه لبیک گفتن بود تشنه همراه و یاور بود تشنه مردم فهیم بود که ظلم ستیز باشند.

۱۲ نظر:

  1. شعرزيبا و پر معنا است.ولي در تعجبم كه شما باديدن طبل با مارك ياماها ‍‍ژاپن در مي يابيد كه محرم آمده يا فقط آدمهاي مذهبي بايد مشكي بپوشندو راننده هم اگه تو ماشينش نوحه گذاشته شما به نيت و ديدگاهش توجه كن كه به خاطر ماه محرم اين كار رو كرده نه به خاطر گوش دادن به نوحه والا مي تونست آهنگ شاد بذاره و گوش كنه.

    پاسخحذف
  2. محرم امد و ماداریم کر میشیم از بس زیر پنجره مون طبل میزنن.
    شعر اولم زیبا بود مال خواهرتون بود دیگه؟

    پاسخحذف
  3. محرم رو تو تهران نمیتونم بمونم و میام تبریز.به حدی عزاداریشون غلیظ و احساسیه که آدم ناخودآگاه هر جوری که باشه دلش میخواد گریه کنه.گر چه همیشه میدونم و میبینم که کیا با چه اهدافی و به چه شکل احمقانه ای محرم رو زنده میکنن.تا دو و نیم نصف شب همه خیابونا بسته ست و کسی هم هیچ کاری نمیکنه و هر دسته عزاداری حداقل ده بیست تا طبل و هزار دو هزار نفر شرکت کننده داره و چند ساله مد شده حتما قد طبلا از قد آدما باید بزرگتر باشه.امان از این ایران که هممون همه چیو میدونیم و باز هم جوگیر میشیم.

    پاسخحذف
  4. هر چیزی که از تعادل خارج بشود یک نوع بیماری ایجاد میشودو حالا عزاداری ما هم بیمار است طبل یاماها می نوازند برای گریاندن مردم متوسل به هر دست اویزی میشوند هر انچه که دراستای اهداف شان است را در قالب غزای حسین در گوش مردم میچپانند. انسان را تا حد سگ تنزل مقام میدهند و همه را هم به نام حسین انجام میدهند که گفته اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید!

    پاسخحذف
  5. التماس دعا
    متنت بوی محرم واصلاحات می داد خوب حال و هواشو بیان کردی

    پاسخحذف
  6. حالا كه همه دست بدست دادن كه به ما بقبولونن كه حسن تشنه ي آب بوده. و ابولفضل دوتا دستش رو از دست داده!

    پاسخحذف
  7. نا شناس
    راستش با دیدن طبل با مارک یاماها به یاد محرم افتادم چون در ماه عادی هرگز نمی بینید اون طبلهای توی عکس کنار خیابان چیده شده باشند!
    عیان هست که آدمهای مذهبی برای احترامی که نسبت به این ماه می گذارند لباس سیاه می پوشند منظورم این بود از روی قیافه اونها بر نمی اومد که شعائر ظاهری دین رو رعایت کنند نه اینکه ادمهای بی دینی هستند چون من تقواسنج ندارم که بگم کی با ایمانه کی نیست!
    درباره راننده من مخالف گذاشتن نوحه نیستم و این احترام گذاشتن به اعتقاد مردم که در این مدت آهنگی گوش نمی کنند محترم می دونم اما داشت گوش می کرد یه چیز واضح گوش می کرد لااقل ما هم یه چیزی می فهمیدیم.

    گلچهره جون
    متاسفانه دین داری در ظواهر می بینند و یادشون رفته مردم ازاری هم مخالف دین داری هست.
    شعر اول اره مال مرضیه است

    هاشور
    وقتی در ارومیه بودم نتونستم برم مراسم عاشورا و تاسوعاش رو ببینم ولی در مراسم مذهبیشون شرکت کردم ولی متاسفانه چون فارس زبانیم اونجا هیچی نمی فهمیدیم راستش نمی تونست آدم بره توی حس.
    با شما موافقم به صورت احمقانه ای امام حسین رو زنده می کنیم.

    ناشناس
    کاملا موافقم اینقدر حرف شما درسته که من چیزی ندارم اضافه کنم.

    رضا
    راستش عاشورا یه جور با اصلاحات قاطیه نمی شه حسین رو مصلح زمان خودش ندونست.

    سوژه
    مشکل همینه می خوان یادمون بره حسین برای چی کشته شد و برای چی سر بر قیام گذاشت.

    پاسخحذف
  8. شعرهای محرم همه بر آب بنه

    کاش من نوعی و منخ ودم میفهمیدیم که شعور محرم خواسته آقابود نه طبل و سنجش

    پاسخحذف
  9. ناشناس عزيز
    چراعزاداري را دستمايه ديگران قرار مي دهيد جهت سوءاستفاده جاه طلبان.نمي دونم شما در مراسم زنجير زني و سينه زني هيئتها شركت ميكنيد يا اصلا شركت كرده اي.اگه شركت كرده اي مي ديدي كه اكثر اين مراسم زنجير زني و سينه زني يه جورايي خود جوش هست از طرف جوانان و علاقه مندان، نه زور و اجبار در ميان است نه تهديد.بلكه يكسري بنا به عقيده شان و احترامي كه به ديدگاهشان دارند اين مراسم را برگذار ميكنند.پس لطفا ديدگاهتان را عوض كنيد و همه چيز را با هم قاطي نكن.اين عزاداريها از زمان آل بويه بوده تا حالا و بدعت جديد نيست و وسيله اي جهت سوءاستفاده ديگران هم نيست.پس متفكرانه حرف بزن و اداي آدمهاي آدمهاي متفكر را در نيار.
    موفق باشيد

    پاسخحذف
  10. نا شناس
    ببینید من نمی خواهم تاریخچه عزاداری رو زیر سئوال ببرم اما در حال حاضر از عزاداری و احساسات آدمها نسبت به مذهب سواستفاده میشه اگه شما هم بعضی از عزادارای مداحان وابسته به حکومت رو ببینید به این نتیجه می رسید مثلا این فیلم رو ببینید
    http://www.youtube.com/watch?v=k55PMKQ_L24

    پاسخحذف
  11. شماها فقط يمه خالي ليوان رو مي بينيد و هيچ توجه اي به نيمه پر ليوان نمي كنيد.

    پاسخحذف
  12. راستش یه سری افراد نسبت به مذهب اعتقاد دارند و ارادشون رو به امام حسین نشون میدن من با این قسمت هیچ مشکلی ندارم حتی بهش احترام میگذارم اما یه عده از این اعتقاد مردم استفاده تبلیغاتی می کنند اولا به نام خودشون می کنند و بعد گاهی تاریخ و اتفاقات رو تغییر میدن یا از اصطلاحات نامناسب استفاده می کنند که به نظر نمیداد دغدغه شون مذهب باشه فقط می خوان از این اب برای خودشون ماهی بگیرند. من نیم خالی رو نمی بینم بلکه نیم پر ماجرا یعنی اعتقاد مذهبی خالص بعضی افراد رو هم می بینم که متاسفانه گاهی زیر پوششهای خبری نامناسب پنهان شده!

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه