۱۳۸۹ آذر ۲۳, سه‌شنبه

با هزار تومن چی کار میشه کرد؟


اول نوشت: اول از همه وقتی این پست رو می خونید فکر نکنید سن من خیلی زیاده قبول دارم خانومها به سنشون حساس هستند اما واسه این می گم فکر نکنید سن من خیلی زیاد نیست که بدونید این تغییرات در زمانی کم رخ داده!
شاید این تبلیغ محک برای کودکان سرطانی را "با هزار تومان چی کار میشه کرد؟" دیده باشید داشتم به این تبلیغ فکر می کردم با هزار تومان چی کار میشه کرد
اولاً نمیشه سوار آژانس شد چون حداقل 2000 تومان ازت میگیره چه کاریه از این سوسول بازی ها! 
دوماً چهارتا نون بربری نمیشه گرفت سه تا بگیر یه صد تومن هم نونوا میده خدا رو شکر کن!
سوماً باهاش از رشت تا انزلی نمیشه رفت. "خب دندت نرم میخوای بری انزلی چه غلطی بکنی کنار دریا حموم آفتاب بگیری یا شنا کنی؟" 
"نه به خدا ما اهل شنا نیستیم بعد حموم آفتاب چیه؟! یادتون رفت دولت جمهوری اسلامیه!"
چهارماً باهاش بهت رب و سس مایونز نمی دن. خب چه کاریه 1000 تومن بده یه سس قرمز بخر هم جای این استفاده کن هم جای اون!
خداییش با هزار تومن نمیشه خیلی از کارها رو انجام داد. اما قدیم ترها قیمتها یه کم فرق داشت منظورم از یه کم، یه کم بیشتر از یه کمه! شاید بعضی قیمتها به نظر شما مال خیلی زمانهای دور باشه اما بعضی ها مال همین دیروز پریروزه! آقا بگذریم از زمانی که مامان می گفت بابا حقوقش 1000 تومن بود و با این حقوق سه تا وسیله خریده بود کولر و یخچال و بخاری! در یابید ارزش پول رو! بگذریم استادم می گفت دانشگاه تربیت معلم برای کارشناسی ارشد بورسش کرده بود با 1000 تومن که پول خوبی بود و او هم یه خونه وسط تهران اجاره کرده بود ماهی 320 تومن. بعد که زن گرفته بود زنش رو برده بود همون خونه! دریابید خیلی دانشجویی هم نبوده!دارم از کودکی خودم حرف می زنم وقتی که نون لواش 1 تومان بود و بربری 2 تومان. نمی خواد مقایسه کنید با لواش 100 تومنی و بربری 300 تومنی. حتی پارسال هم نون بربری می خریدیم 50 تومن لواش هم 20 تومن! می بینید نمی خوام برم خیلی قدیم. یادم می یاد دبیرستانی که بودم با ده تومن از سر چهارراه گلسار می رفتم سر دهنه تختی حالا با 150 تومن همین مسیر رو می برند دارم بر نمی گردم خیلی قدیم که دو تومن بود این مسیر. یادم میاد وقتی ابتدایی بودم پول توجیبیم بود 5 تومن که روزی از مامان می گرفتم و 50 تومنی که هفته ای از بابا می گرفتم حالا دیگه سکه 50 تومنی به درد کیوسک تلفن می خوره و بس. یادمه با 600 تومن سال اول دانشگاه می رفتم تهران الان بلیط 5000 تومنه! حداقل حساب بانکی در قرعه کشی بانک 500 تومن بود حالا 10000 تومنه. پس می بینید چقدر ارزش پول کم شده. حالا فقط میشه با هزار تومن تقریبا کاری انجام نداد همون هزار تومنی که یه زمانی خرجش نمی کردند و می گذاشتند ته کیف برای روز مبادا! همون هزار تومنی که یه زمانی پول درشت بود. نمی دونم حافظه تاریخی مردم ما پاک شده یا من هی قدیمها رو شخم می زنم که تورم رو حس می کنم.

۵ نظر:

  1. الان ده هزار تومنی اومده خیلی خوشگله تو جیبم که باشه یه جور احساس اعتماد به نفس می ده

    پاسخحذف
  2. من میدونم چی میشه کرد 2 تا ساقه طلایی میشه خرید واسه خیرکار

    توضیحات : اگر خیر کارو نمیشناسین مراجعه شود به خواهرتون .

    پاسخحذف
  3. با هزار تومن میشه دویست گرم تخمه خرید و نشست برنامه نود رو دید و شکوند و کیف کرد
    با هزار تومن میشه دو تا بسته بزرگ پفک مینو گرفت و دو لپی همه شونو قورت داد و باهااااااااشون به روزای کودکی سفر کرد
    با هزار تومن میشه یه ساندویچ ارزون خرید و شیکم یه گدا رو که کنار خیابون نشسته سیر کرد
    با هزار تومن میشه یه قلک خرید و از فرداش هر روز یه پول کوچولو انداخت توش و بعد از چند ماه گره ی کوچولویی از زندگی یه بینوا باز کرد
    با هزار تومن میشه به محک کمک کرد و تو ته دل گفت
    من از حقم میگذرم پس هستم.
    راستی از پرشکوه عکسای بیشتری بگیر و شعراتم بزار هر کی دلش میخواد بدزده.این مملکت با این چیزا آباد نمیشه پس کمک کنیم همه تو بی خبری و حماقت و نامردی خودشون خوش باشن.
    شاد باشی.

    پاسخحذف
  4. هاشور
    من خیلی وقته که تلویزیون نگاه نمی کنم تا با تخمه نود رو نگاه کنم
    راستش یه مدتیه که پفک هم نمی خورم تا برم به قدیم
    نمی دونم چرا به گداهای کنار خیابون کمک نمی کنم بهشون اعتماد ندارم
    با محک موافقم.
    سعی می کنم رفتم پرشکوه باز هم عکس بگیرم و بگذارم.
    تصمیم گرفتم شعر بگم تا بقیه بیان بدزدند و خوش باشند.
    شما هم شاد باشید

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه