۱۳۸۹ خرداد ۲۱, جمعه

فوتبال

همین الان که من این پست را می گذارم در آن سر دنیا 22 نفر به دنبال یک توپ می دوند 4 نفر خطای آنها را می گیرند هزاران دوربین از این دویدن آنها عکس و فیلم میگیرند و چندین هزار نفر این واقعه را زنده می بینند و ملیونها نفر آن را از صفحه تلویزیون دنبال می کنند. برای برگزاری آن میلیونها دلار خرج شده تا به اندازه 90 دقیقه یک عده از مردم دنیا سرگرم باشند و به مشکلات عمده خود فکر نکنند.  دولتها از این واقعه خوشحالند چون مردم را سرگرم کرده اند و ازشرشان خلاص شده اند مردم خوشحالند چون مدتی بی دغدغه بوده اند و ورزشکاران خوشحالند چون به وسیله آن مشهور می شوند و خبرنگاران خوشحالند چون موضوعی بی دردسر به تورشان خورده می بینیم که دنبال یک توپ دویدن چقدر مفید فایده است. 

۱۰ نظر:

  1. مسائلی که از اونها صحبت کردین بخشی از واقعیات سطحی این پدیده هست. اما در عمق این پدیده، مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سلامت جسمانی متعددی نهفته هست که شایسته ی توجه اند. اگر خواستین می تونیم یه وقتی رو به این مسئله اختصاص بدیم و بنویسیم

    پاسخحذف
  2. پیش بینی کرده اند که دو میلیارد نفر این بازیها واین دوره از مسابقات را به تما شا بنشینند ومن خوشحالم که جزء آن دو میلیارد نفر نیستم.

    پاسخحذف
  3. من هم با شما هم عقیده ام من سطحی ترین و ظاهری ترین حالت را بیان کردم. اما هم این سطحی ترین ها هم اهمیت این پدیده رو نشون میده. خوشحال می شم که درباره این مسئله وقت بیشتری اختصاص بدیم.

    پاسخحذف
  4. با اینکه من مدتها بود که تلویزیون نگاه نمی کردم ولی فوتبال موجب شد دگمه کنترل رو بزنم و روشنش کنم اما عادت نگاه کردن تلویزیون رو از دست داده ام برای همین نتوانستم یکی از آن دو میلیارد نفر باشم چون حوصله ام را بازی ها سر می بردند.

    پاسخحذف
  5. با سلام
    در ادامه به اختصار، سعی می کنم بخشی از حقیقت مثبت وعمیق نهان در ورزش و فوتبال رو ارائه کنم:
    1- ایجاد یک سرگرمی سالم و مفید چیزی که همه ی ابنای بشر بدان محتاجند (معضلاتی همچون اعتیاد که بخشی از آن ریشه در نبودن سرگرمی های سالم و محیطی برای تخلیه ی هیجانات دارد)
    2- عامل و مشوق بسیار قدرتمند برای تحریک جوانان به ورزش عمومی و سازنده که هم سلامت عمومی جامعه را افزایش می دهد و هم عاملی جهت دوری از هیجانات مضر افراطی است (همه به یاد می آوریم که روزگار صعود تیم به جام جهانی، هر خیابان محلی برای ورزش و بازی کودکان و جوانان ما بود)
    3- یکی از بزرگترین اجتماعات انسانی که محیطی برای تبادل فرهنگ و آرا و عقاید است. (بدانید که در غرب فوتبال دوست اگر ایران را به اسم نشناسند، اما حتما آن را با نام دایی و بازی ایران-آمریکا می شناسند)
    4- پدیده ای برای بازیابی غرور ملی و وحدت اجتماعی و هم چنین، رویارویی قدرتهای بزرگ و کوچک و ایجاد اعتماد به نفس در کوچکترها برای بقا و تلاش و برنامه ریزی.
    5- فوتبال به عنوان یک صنعت سرگرمی ساز در رده ی صنایعی همچون صنعت توریسم قرار دارد. یادمان باشد که آلمان بحرانی 2006، بخشی از بحرانهای داخلی را به مدد برگزاری جام جهانی فوتبال کاهش داد و مشاغل مرتبط زیادی ایجاد کرد.
    6- ورزش عرصه ای است که به شکل مسالمت آمیزی، عقده های تاریخی ملل نسبت به یکدیگر گشایش می یابد، چیزی که اگر به عنوان سوپاپ اطمینان رخ ندهد، قطعا در خود انباشته شده و روزی منفجر خواهد شد. (برخی نمونه ها: پرتقال-آنگولا، ایران-آمریکا، انگلستان-آمریکا، چین-ژاپن) همینطور به یاد بیاریم که اولین ارتباط آمریکا و چین کمونیستی بازی پینگ پنگ بین دو کشور بود.
    یادآوری می شود که فوتبال به عنوان یک پدیده ی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقاط ضعفی هم دارد که از آن نمی توان چشم پوشید. اما هیچ چیز در زندگی 100% مثبت نیست.

    پاسخحذف
  6. من هم با شما هم عقیده ام علاوه بر همه اینها برگزاری مسابقات بزرگ این چنینی موجب جابه جایی حجم عظیم سرمایه در جهان است که تاثیر مهمی در اقتصاد جهانی دارد. به جز این موجب تبادل فرهنگی که فرمودید می شود به قول شما ایران را در بسیاری از زمینه ها نشناسند لا اقل علی دایی را فوتبال دوستان می شنناسند.
    فوتبال تاثیرات روانی خوبی بر مردم دارد چون موجب موجی از شادی و نشاط در کل جوامع مختلف ایجاد می کنند شادی که در جامعه ما فراموش شده و با یک پیروزی در فوتبال مانند انبار باروتی مردم شادان را به خیابان می کشاند.
    فوتبال تاثیر زیلدی در فرهنگ گردش گری دارد و مردم زیادی را به سفر به نقاط مختلف جهان می کشاند.
    بر روی هنر تاثیر دارد زیر برای افتتاح چنین مسابقاتی از گروه های هنری مختلف برای بهتر برگزار شدن ان استفاده می شود.
    فوتبال بر علم هم تاثیر دارد زیرا برای بهتر بر گزار کردن شدن جشنهای افتتاحیه واختتامیه آن سعی می شود از بهترین تکنولوژی روز دنیا استفاده شود و برای استفاده از این تکنولوژیها باید علمی به روز داشت.
    فوتبال تاثیران مثبت و هم منفی دارد
    یکی از تاثیرات منفی آن در جامعه ما که سرچشمه از همان فروخوردن شادی ها دارد اتوبوسهای شکسته است که یکی از حالات ساده و سطحی اثرات منفی آن است.

    پاسخحذف
  7. با تک تک موارد گفته شده ی شما موافقم و خوشحالم که سعی میکنید نیمه ی پر و خالی لیوان را باهم ببینید. موفق باشید خانم استاد :D

    پاسخحذف
  8. دنیا، دنیا نسبی است هیچ چیز نه بد مطلق و نه خوب مطلقه! که شامل حال فوتبال هم می شود. ما در بازه صفر و یک زندگی می کنیم نه در یک و صفر. برای همین است که معتقدم که لیوان نه تهی است نه لبریز بلکه در آن آب موجود است شاید نزدیک به هیچ یا نزدیک به تمام حجم لیوان.

    پاسخحذف
  9. فوتبال مثل زبان اشاره است که ملیت و رنگ و زبان سرش نمی شود یک عده عظمیمی سرشان گرم میشوند وحداقل در زمان تماشای فوتبال امار یک سری خلافها کم !!میشود و تن یک عده که فوتبال بازی میکنند یا عاشق ان هستند که روزی مارائونا و پله بشوند سالم میماند و پول هنگفتی گیر یکسری ادمها می اید که خیل عظیمش مشروع و خیلی از انهم نامشروع است اما چون همه در مسرت این جشن جهانی هستند کسی اعتراضی ندارد کلی توریست به یک منطقه میروند کلی ادم دور هم جمع میشوند و به افتخار وطنشان سرود میخوانند و شادی میکنند گاهی هم بعد باخت با هم میگریند....
    اما ما این وسط از بس مدیریت مان را صرف جهان کردیم در این جشن جهانی فقط تماشایی دیگرانیم .

    پاسخحذف
  10. این هم نکته ایست که ما چرا فقط تماشاگریم و در میدان نقش بازی نمی کنیم. و هر موقع به میدان می آیییم زود ناک اوت می شویم. این هم می تواند موضوع بحث خوببیباشد.

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه