۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

قانون گریزیهای من

هرچه باشیم ما ایرانی هستیم و در ذات قانون گریز. بعضی هامان در روز روشن آدم می کشند و می اندازند گردن دیگران. معمولی هایمان تا چشم پلیس را دور می بینند کمربند ایمنی را نمی بندند یا از چراغ قرمز رد می شوند حتی مثبت ترین ایرانی که می شناسیم اگر از دستش برآید قانون را زیر پا می گذارد. خلوص ایرانی بودن ما به مقدار قانون گریزی ما مربوط است هر چقدر قانون گریزتر ایرانی تر. حالا فکر نکنید من از ایرانی بودنم شرمنده ام، نه اینطور نیست  ولی واقع بین هستم و نمی توانم چشمم را بر روی حقیقت ببندم نمی توانم بگویم هموطنانم چنین خصلتی ندارند. به عنوان مثال خود من که همیشه در صندلی جلو ماشین اگر بنشینم کمربندم را می بندم و همچنین در مسافراتهای خارج شهری منظورم حتی تا خمام است اگر صندلی عقب بنشینم باز هم کمربند می بیندم. می خواهم بگویم که  قانون برایم محترم است و از زیر پا ماندن آن دلم می سوزد. امروز رفته ام به قدر یک ربع یکی دیگر بودم مدرکم دکترا بود. باید به جایش امضاء می کردم مهر می زدم فرم پر می کردم تا او بتواند امتیاز باز آموزی که در آن نبوده را بگیرد. من به او حق می دهم که در آن شرکت نکند چون خودم یکبار در آن شرکت کرده ام و مفید فایده بودن آن را به اندازه همان چای و شیرینی می دانم که در وقت استراحت می دهند. اما چه می شود کرد قانون است که در آن شرکت کنیم. چون ما قانون را نمی توانیم عوض کنیم برای همین قانون را دور می زنیم. مشکل ما این است که هیچ وقت هیچ قانون مزاحمی در جامعه ما رانمی توانیم عوض کنیم برای همین عادت کرده ایم قانون ها را دور بزنیم. به عنوان مثال چون توان مالی جامعه ما کم است برای ما خرید نرم افزارهای اصل بسیار هزینه بر است ما به جایی اینکه سطح در آمد خانواده ها را بالا ببریم راه میان بر و شکستن قفل نرم افزار و تکثیر غیر قانونی آن را بر می گزینیم. به خاطر مشکل جامعه خودمان به یک عده دیگر ضرر می زنیم. در این جامعه نه فقط مردم بلکه مسئولانش نیز قانون گریزی را به رعایت آن ترجیح می دهند و گاه آموزش می دهند. دردی که از عدم تغییر قانون در زمان مناسب آب می خورد.

۱۰ نظر:

  1. بزرگترین مشکل ما، مدرنیته ی بی برنامه و بی آموزش است. قانون به عنوان یکی از مظاهر دنیای مدرن، برای اجرا و پیگیری مطلوب به آموزش حقوق متقابل حکومت و مردم ارتباط مستقیم دارد. اگر در دل جامعه، نهادهای مدنی قدرتمند و آزادی شکل بگیرند تا مردم برای مقابله ی درست و اصولی با قوانین ناسازگار به آن مراجعه کنند، دیگر دور زدن قوانین معنا پیدا نمی کند. همچنین ما مردم چندان مطیعی نیستیم و به قول شما، میزان زرنگی و هوشیاری ما با دور زدن قوانین سنجیده میشه. مشکل بزرگ آموزش مردم و هماهنگ کردنشون با تمامی الزامات مدرنیته هست.

    پاسخحذف
  2. واقعیت اینه که ما ایرانی ها مدرنیته رو به سخره می گیریم وعلت این کار نه در ذات ما بلکه در آموزش ما نهفه است و آنقدر در ما این رفتار نهادینه شده که در ذات ما رفته که دور زدن قانون یکی از حسنهای ماست. تغییر این دیدگاه ای که به شدت نهادینه شد احتیاج به آموزش مدون و زمان زیاد دارد که لوازم آن در ایران کنونی متاسفانه موجود نیست این لازمه همان اراده دولت مردان قانون گریز ماست که اینگونه مردم را بیشتر مطالبه می کنند.

    پاسخحذف
  3. قانون گریز بودن خود را به ایرانی بودنت ربط نده.این مشکل شخصی شماست و هیچ ربطی به ایران و ایرانی بودن ندارد.
    گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری!
    عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت
    که گناه دگران برتو نخواهند نوشت

    پاسخحذف
  4. شما که این همه سنگ ایرانیها را به سینه می زنید کمی چشم باز کنید و واقعیت را ببینید چند ایرانی را می شناشید که اگر ترس پلیس نباشد کمربند ایمنی را می بندند. یا کلاه کاست موقع موتور سواری بر سرشان می گذارند. یا در ایران سرعت مجاز معنای خاصی ندارد در کوچه و خیابان و اتوبان ندارد تا می توانند گاز می دهند و هر که آرام براند اگر فحش بد نشنود لااقل برایش چند نفری بوق می زنند. چند نفر را می شناسید که با پارتی بازی سر کار آمده اند چند نفر را می شناسید که مالیاتشان را خودشان پرداخت می کنند و دولت به زور از آنها نمی گیرد چند نفر را می شناسید که از رانتهای دولتی استفاده می کنند. چند نماینده مجلس قول داده اند که جاده و آب و برق به روستایش می کشید تا به حال فکر کرده اید که او قانون گذار کلان جامعه است نه مجری قوانین خرد اینها قانوگریزی نیست.
    اصلا نمی گوییم که تقلبهای بزرگ و قانون گریزیهای کلان را ببینید. نمی خواهم بگوییم رای من کو؟ می خواهم بگوییم شما نمی بینید که اگر نانوا حواسش نباشد نفر پشتی شما خودش را نفر جلوی جا می زند. یا اگر به کارمندی دربانی رییسی شیرینی بدهی مشکلت در آن اداره حل می شود. نگویید که اینها قانون گریزی نیست. اگر نیست پست قانون ما قانون جنگل است و اگر قانون گریزیست لطفا نگویید که مشکل از سیستم است بلکه کرم از خود درخت است. و ذات بد قانون گریز ما که در بهترین سیستمها هم دست از پا خطا می کنیم و سیستمها درست را نیز دور می زنیم.
    با اینکه قبول دارم که سیستم معیوب ما آموزش قانون گریزیست.

    پاسخحذف
  5. شاهنشاهی بهرام گور برای ایرانیان : آبادانی - ارتش نیرومند - مرزهای مستحکم - زمینهای آباد - کشاورزی پربرکت - مالیاتهای سبک و زندگی خوب همراه با شادی و خوش گذرانی هدیه آورد .بهرام علنا در شاهنامه فردوسی میگوید که من پیرو دین زرتشت هستم و دین نیاکان من مرا و مردمان کشورم را فرمان به شاد بودن و شاد زیستی داده است. ( همان طور که دیگر شاهان ایران باستان کتیبه هایشان را اینگونه آغاز می کردند " خدایی که زمین را آفرید - خدایی که آسمان را آفرید - خدایی که شادی را برای مردمان آفرید ) به گفته تاریخ نگاران، بهرام شاهی دلیر و رعیت پرور بود و نویسندگان زرتشتی زمان او را زمان آرامش و آشتی می‌دانند. همیشه حامی کشاورزان و قشر تهی دست ایران بود و برخورداری وی از وزیری همچون مهرنرسی این کار نیکوی او را تکمیل نمود . در هیچ جای تاریخ از رویارویی با مردم و نارضایتی کشاورزان و شورشهای داخلی در " ایران زمان بهرام " وجود ندارد. تنها یک مورد و آن شورش طبرستان است که بهرام فرمان میدهد شورشیان را گرفته و به پایتخت بیاورند . که پس از آوردن آنان، بهرام برای آنان سخنرانی کرده و سپس برای شرمنده کردن به همگی آنان هدایایی داد و آنان را راهی شهرشان کرد .

    توخود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.دیگه نگو ایرانیها....مشکل از جالی دیگه است که شما دارین به ایرانی بودن افراد ربط می دهید.

    پاسخحذف
  6. هر چند تاریخ ارزنده ای داریم اما ما در حال زندگی می کنیم روزانه هزار ایرانی را می بینیم که از قانون تخطی می کنند و لبخند رضایت از رد شدن از این خطوط قرمز دارند.
    نه فقط ایرانی هایی که در این سیستم زندگی می کنند بلکه ایرانیهایی که در ممالک دیگر زندگی می کنند هم اگر از دستشان هر زمان برآید قانون را دور می زنند.
    از طرف دیگر این رفتار بد نه فقط میان افراد لمپن و بی فرهنگ جامعه رواج دارد بلکه در میان تحصیل کرده ها و آدمهای بافرهنگ جامعه رواج دارد.

    پاسخحذف
  7. وقتی جهان تبدیل شده به دهکده جهانی دیگه انتظار رعایت قانون را از کسی نداشته باش.وقتی خبر کسی زودتر از آن شخص به آدم میرسد یعنی دنیا آنقدر کوچک شده که رعایت کردن قانون در آن معنا ندارد.پس این مختص ایران وایرانی بودن نیست.
    این جمله بیانگر زنجیره بودن جهان است:
    با یک دل غمگین به جهان شادی نیست ،تا یک ده ویران بود ابادی نیست ،تادر همه جهان یکی زندان هست ،در هیچ کجای عالم ازادی نیست.
    پس بی قانونی در همه جای دنیا هست و مختص ایرانیها نیست و شما هم پندارت را عوض کن و ایرانیهارا مورد هجوم قرار نده.

    پاسخحذف
  8. نمی خواهم ایرانی ها را مورد هجوم قرار دهم ولی آدم شرمنده می شود وقتی می بیند هموطنش قوانین ساده را هم جدی نمی گیرد. حتی اگر همه دنیا به راه ناصواب بروند دلیلی نیست که ما هم به راه ناصواب برویم.
    راستی شما پذیرفته اید که ایرانیها مثل همه مردم دنیا بی قانونی می کنند. پس این خصلت بد را دارند.
    من از ایرانی بودنم ناراضی نیستم ولی از رفتار قانون گریزانه خودم و هموطنانم شاکیم برای برطرف کردن هر عیبی باید ابتدا آن عیب را دید نه از آن فرار کرد و صورت مسئله را پاک کرد.
    من ابتدا خودم را تخطئه می کنم که چنین رفتار را دارم و بعد به هموطنانم نگاه می کنم که آنها هم کم وبیش این رفتار یدک می کشند. پس اگر نمی پذیرید از خصلت ایرانی آنهاست لا اقل بپذیرید که از این خصلت رنج می برند.

    پاسخحذف
  9. شما ابتدا صحبتتان طوری بود که آره فقط ایرانیهااز قانون سرکشی می کنند و ایرانی یعنی قانون گریز و...حالا خودتان هم به این نتیجه رسیدین که این خصلت همه جا هست.پس ابتدا این موضوع را در کل دنیا مورد بررسی قرار بده آنگاه بیا و ایران را بررسی کن.آن وقت من ایرانی می توانم به راحتی قبول کنم.در ضمن این گونه حرفها دیگه کلیشه ای شدهو ابزار دست کسانی که می خواهند ابراز وجود کنند.

    پاسخحذف
  10. اگر می خواهید قانون گریزی های جامعه ما را توجیه کنید که من بحثی ندارم. اما هنوز هم من به این اعتقاد دارم که کشور ما نسبت به دیگر کشورها قانون گریز تراست حتی در مسائل پیش پا افتاده. حالا فکر می کنید قانون گریز بودن ایرانی ها یک کلیشه تکراری برای ابراز وجود است ولی هر چه هست به واقعیت نزدیک است واقعیتی که هر روز آن را لمس می کنم.

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه