۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

یوتاب

خیلی خوبه آدم یه برادر زاده  اهل مطالعه داشته باشه. برای چی میگم چون تا چند ماه پیش شاید مثل خیلی از آدمها اسم یوتاب هم به گوشم نرسیده بود ولی وقتی مجبور شدم کتاب آریو برزن و اسکندر مقدونی از انتشارات آبشن رو برای محمد بخونم متوجه شدم که یوتاب هم وجود خارجی داره! 
حالا اگه توی اینترنت جستجوی کنید متوجه میشوید که یوتاب به معنای  درخشنده و بیمانند٬‌ خواسته و پرفروغه این حرف رو بر اساس سایت لغت نامه دهخدا می گم. همچنین در لغت نامه دهخدا و هم در ویکی پدیا اومده که یوتاب  خواهر  آریوبرزنه. آریو برزن سردار سپاهیان داریوش سوم در جنگ با اسکندر بوده، در این جنگ یوتاب نیز فرماندهی بخشی ار سپاهیان برادر را بر عهده داشته که در کوههای بختیاری راه را بر اسکندر می بنده و اگر یه روستایی٬‌ راهی دیگر رو به اسکندر نشون نمیداد تا از اونجا شبیخون بزنده٬  یوتاب شکست نمی خورد و سپاهیانش تار و مار نمی شدند. یوتاب و آریو برزن در جنگ با اسکندر آنقدر جنگیدند تا هر دو کشته شدند. محل جنگ آنها با اسکندر را بند پارسی ذکر کردند.
در جای دیگه هم دیدم که یوتاب را به عنوان شاه آتروپاتان ( آذربایجان ) در سالهای 20 قبل از میلاد تا 20 پس از میلاد دونسته اند.
از تحقیق در اینترنت فقط توانستم مطلبی را که در کتاب محمد بود تایید کنم. چون متاسفانه همه سایتها و وبلاگها همین چند جمله رو تکرار کرده بودند. یا بهتر بگم کپی کرده اند حتی نگارش جملاتشون هم بدون ذکر منبع تکراریه. متاسفانه در جامعه ما حق کپی رایت اصلا جدی گرفته نمیشه و یه مطلب رو که یکی می گذاره بقیه به راحتی کپیش می کنند بدون اینکه اسمی از خالق اثر بگن.  خدا از سر تقصیرات ما بگذره! الهی آمین.

۵ نظر:

  1. من قبل از این یه وبلاگ داشتم که بعد از مدتی متوجه شدم وبم یه همزاد داره

    پاسخحذف
  2. یعنی یکی بوده که نوشته های شما رو دوباره توی وبلاگش می نوشته!
    خیلی جالبه!

    پاسخحذف
  3. ما یوتوب و می شناسیم اما یوتاب و الان شناختیم دست شما درد نکنه

    پاسخحذف
  4. خوشحالم که اطلاعاتی که گذاشتم مفید بوده. اما راستش شناختن یوتوب گاهی از یوتاب برای ما مفیدتره و گاه برعکس. منظورم اینه که نمی خواستم با این مطلب بگم چه گذشته ای قبلا داشتیم می خواستم بگم که از گذشته مون بی اطلاع بودم و دونستن اون رو وظیفه خودم می دونم و حالا خوشحال میشم که دیگران هم از ان استفاده کنند.
    منظورم اینه برای فخر به ایران گذشته هم باید ازش اگاه بود. که متاسفانه نبودم. بعد چه اشکال داره هم یوتاب و هم یوتوب با هم بشناسیم
    گلچهره جان اصلا خیلی از جواب مربوط به نظر شما نبود یه جور پی نوشت بود که می خواستم بنویسم که اینجوریبیان شد.
    راستی

    پاسخحذف
  5. سلام من در wikipedia نوشتم و متاسفانه کپي کردم ولي چند تا مرجع که پيدا کردم رو گذاشتم

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه