۱۳۸۹ شهریور ۲۷, شنبه

قبض برق

دیروز بعد از چند روز که خبر گرانی برق و قبوض ملیون ریالی را از دوستان و آشنایان و فامیل شنیدم. قبض برق حانه ما را رویت کردم و رقم 1 ملیون چهارصد پنجاه ریال یا خودمونی بگم صد و چهل و پنج هزار تومن! روش نوشته شده بود. 

در واقعا قبض 36 هزار تومنی دفع قبل چهار برابر شده. این اتفاق فقط برای ما پیش نیومده برای همسایه طبقه بالامون که تازه اسباب کشی کردن  و فقط 24 روز رو در این خونه بودند و قبل از اون اگه یادتون هست گفته بودم به خاطر مشکلات خانوادگی همسایه قبلیمون مدتی خونه نبودند باز هم 72 هزار تومن اومده. همسایه طبقه سوم هم که اصلاً هیچ وقت کولر روشن نمی کنه براش قبض 15 هزارتومنی اومده در صورتیکه تا یادمون هست بیش از چهارهزارتومن پرداخت نکرده.
فرض می کنم همین طوری یارانه های بقیه اقلام رو بردارند منظورم اینکه  آب و گاز و خدمات مخابرات و غیره بدون یارانه ارائه بشه. از روی نون توی شهر ما به روش جالبی یارانه رو برداشتند و نون پنجاه تومنی رو در عرض شیش ماه سیصد تومن عرضه میکنن. و علاوه بر این بنزین هم با نرخ آزاد تهیه بشه. شنیده ام میگن که نرخ سهمیه 400 تومنه و نرخ آزاد 600 تومنه و کم کم این قیمت رو به 900 تومن می رسونن. با حساب سر انگشتی هزینه ماهانه هر خانوار میانگین بیش از سه برابر افزایش میابه یعنی دولت باید کمکی که به عنوان یارانه نقدی در نظر بگیره  حداقل دوبرابر حقوق دریافتی یک خانوار باشه تا همون خانوار بتونن به معیشتشون ادامه بدن. شاید بگین شما محاسبه درستی انجام ندادید و این رقمها روی هواست. باشه قبول شما برین حساب کنید آخرش به این نتیجه می رسید که دولت با این وضعیت یا کمر اقتصاد این مملکت رو میشکنه یا کمر مردم ما رو که یکسال پیش دلشون به 40 هزار تومن سهام عدالت در یکسال خوش بود که در مقابل مشکلات مالی این مردم پول هیچه و حتی مخارج خدمات دولتی مانند برق و آب و تلفن و گاز هم بیش از این مقداره!

۴ نظر:

  1. سلام
    من کارشناس اقتصاد نیستم .
    اما خب زندگی بی سوبسید و بر مبنای مالیات کاری یه که همه دنیا دارند می کنند .کشور ما هم باید از اقتصاد برمبنای نفتش فاصله بگیره
    اما مسخرگی این سیستم اینه که بدون اینکه حقوق مردم و بودجه غیر نفتی کشور افزایش پیدا کنه ، سوبسید رو برداشتند.
    جهت دهی کشور به سمت درآمد غیرنفتی درسته اما نه این جوری و بدون پشتوانه فرهنگی .
    مردم ما هم خر رو می خواند هم خرما رو .
    هم می خوایم همین جوری تنبلی طی کنیم و کارمفیدمون باشه چند دقیقه در روز، هم همه چی ارزون باشه !
    شاید من دارم چرت و پرت میگم !
    خب اطلاعات ندارم که خب! هی میگید نظر بده ! :-))

    پاسخحذف
  2. ممنون سحر جون که نظر دادی من موافق با یارانه و گدا پروری نیستم ولی هر چیزی روالی داره به قول شما من هم اقتصاد دادن نیستم اما بودجه ادمهای اطرافم رو می بینم در ایران درامد حاصل از هر ساعت کار مثل تمام جهان محاسبه نمیشه! یعنی با وجود حقوقها و دستمزدهای پایین قدرت پرداخت برای افراد وجود نداره. بعد با توجه به این که مردم قدرت پرداخت ندارند نمیشه قیمتها بدون برنامه و همینطوری بالا برد. من به منطق مالیات و اداره جوامع با مالیات اعتقاد دارم اما متاسفانه در جامعه تنها اقشاری که واقعا معالیات پرداخت می کنند که سطح درامد پایینی یا متوسطی دارند یعنی کارمند و کارگران هستند و کسانی که در امدهای ملیونی و یا ملیاردی دارند به کمک باگهای قانونی که وجود داره از پرداخت مالیات در میرن برای همین منبع درامد مالیات پایین و نمی تونه مخارج این سیستم عریض و طویل رو بکشه و ما مالیات دهندهها بروز مالیات پرداختیمون رو نمی بینیم. عدم نارضایتی من از این سیستم مالیات محور اینه که من که مالیات میدم توقع دارم از خدمات شهری و یا روستایی خوبی برخوردار باشم به علت همون ضعف قانون اون نمی بینم.
    من قبول دارم ساعات کاری مفید در ایران متاسفانه پایینه. و این از عدم مدیریت جامعه است که از نیروی کارش به نحوه احسنت استفاده نمی کنه.
    اما دلیل نمیشه که رییس ... یه شب که نفخ می کنه از خواب پاشه و یه حرفی بزنه و بقیه هم کتره ای اجرا کنن.
    من میگم همه سوبسیدها حذف نمی خوان پول توجیبی هم بدن هم سطح درامدم با اون همخوانی داشته باشد علاوه بر اون بتونم نمود بهبودی در روند خدمات عمومی رو ببینم مثلا همه شهرهای بزرگ از خدمات مترو استفاده کنند یا حمله نقل عمومی ارزون برخوردار باشند یا از جاده های امنی برخوردار باشم که جانم رو به خطر نیندازه یا ماشینهای در بازار کشورم وجود داشته باشند با توجه به قدر خریدم از امنیت بالایی برخوردار باشند یا وقتی سوار هواپیمایی میشم هر چی دعا داریم از بر مجبور نباشم بخونم تا سالم روی زمین بشینم. منظور رفاه عمومی زیاد بشه من مخلص اون رییس جمهور خواهم بود که از سر نفخ شکم حرفی نزده باشه و با اصول کارشناسی می خواد کار کنه!
    وقتی می گویند که کارشناسی شده است می بینم از زمان کارتی شدن سوخت سه سال می گذره حجم کارت یارانه ای کاهش یافت مهم نیست اما ایا جایگاه گاز اینقدر افزایش یافته که افراد در صف نه ایستند و به راحتی گاز بزنند. کسی جایگاه گاز کافی طراحی نکرده با چه منطقی مصرف را از بنزین به گاز تغییر داده است. درد من این است من می گویم در ایران اول لباس شان در می اورند بعد دنبال اب برای شنا می گردند.
    سحرجان فکر نکنی جواب برای شما نوشتم نه دلم پر بود واسه همینه که طولانی شد.

    پاسخحذف
  3. امسال همه مردم درآمد یک ماه بعضی ها هم چند ماهشونو باید بدن پول برق.شما هم ناراحت نکن خودتو نا سلامتی میخوان یارانه بدن....

    پاسخحذف
  4. وقتی ملت ایران قرهنگ درست استفاده کردن از امکانات را نداشته باشند،به یه طریقی بایستی به این ملت یاد داد که درست استفاده و به اندازه مصرف کنند. به نظر من کار درستی دارند می کنند.

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه