۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

عدد پی

دیروز روز عدد پی بود پی عددی شگفت انگیز برای تمام ریاضی دانهاست. فکر کنم عدد پی تنها عدد گنگ شناخته شده برای عموم مردم است. دیروز یک گشتی توی دنیای وب زدم و درباره عدد پی بیشتر مطالعه کردم.
ابتدا تعریفی از عدد پی می آورم که نقل قولی از ویکی پدیا ست.
عدد پی عدد گنگی است که در بسیاری از محاسبات ریاضی به نحوی حضور دارد و از مهمترین اعداد کاربردی در ریاضیات می‌باشد. آن را با Pi-nemad.png نمایش می‌دهند. در هندسه اقلیدسی دو بعدی، این عدد را نسبت محیط دایره به قطر دایره و یا مساحت دایره‌ای به شعاع واحد تعریف می‌کنند.
و درباره تاریخچه آن در ویکی پدیا این مطلب را پیدا کردم.

بابلیان هنگامی که می‌خواستند مساحت دایره را حساب کنند، مربع شعاع آن را در ۳ ضرب می‌کردند. لوح‌های قدیمی تری از بابلیان وجود دارد که مشخص می‌کند آنها مقدار تقریبی پی را برابر ۳٫۱۲۵ می‌دانستند. در مصر باستان مساحت دایره را با استفاده از فرمول Mohasebe-pi.png محاسبه می‌کردند.( d قطر دایره در نظر گرفته می‌شد) که در نتیجه مقدار تقریبی عدد پی ۳٫۱۶۰۵ بدست می‌آید.
و همچنین مطالب جالب فراوانی درباره محاسبه آن یافتم اما از میان آنها یک نکته در www.pernews.com  پیدا کردم که بسیار مورد توجه من قرار گرفت که آن را  به عینه نقل قول می کنم مطلبی را که من آوردم قسمتی از یک مقاله است که نکات جالب بسیاری دارد که من به شما پیشنهاد می کنم حتما آن را مطالعه نمایید. آدرس مقاله را در انتها می آورم.
پی یک عدد گنگ است، یعنی اعداد آن بدون تکرار هیچ الگوی مشخصی تا بینهایت ادامه دارند. این بدان معنی است که هر عدد دلخواهی که بتواند فکرش را بکنید، جایی در رشته بی‌انتهای عدد پی پنهان شده است: تاریخ تولد، شماره تلفن، حتی جزئیات حساب بانکی شما! حتی اگر می‌شد از رمزی استفاده کرد که اعداد را به کلمات تبدیل کرد، می‌شد تمام آثار نوشتاری جهان را درون پی پیدا کرد، البته به شرطی که به اندازه کافی در این عدد جستجو کنید.
http://www.pernews.com/news_item.asp?content_ID=121294

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه