۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

غذا

به نظر خیلی ها جمله "غذا چیز مهمی است" فقط جمله ایست که  شکموها می گویند، ولی من عقیده دارم اگرخوب نگاه کنیم اهمیت غذا در سیاسیت واجتماع وفرهنگ بسیار مهم تر از آن است که آدم فکر می کند. مثلا مقوله غذا در گردشگری تاثیر ژرفی دارد زیرا یکی از ویژگیهای شهرهای توریستی غذاهای خوشمزه یا منحصربه فرد شان است.
بجز مقوله گردش گری سیاست نیز تحت شعاع غذاست زیرا بسیاری از مناقشات از  اعتراضات مردم گرسنه آغاز می شود درد نان بیشتر از درد فرهنگ بر سیاست تاثیر گذار است مردمانی که غذاهای خوشمزه می خورند دیرتر به یاد سیاستمداران می افتند  و این موجب می شود که دیرتر به یاد تعویضشان بیفتند.
همچنین مردمان گرسنه گاه یادشان می رود که درد فرهنگ داشته باشند و گاه یادشان می آید که وقتی را که نمی خورند صرف فرهنگ کنند.
بجز این مقولات غذا به دین هم ربط دارد توضیح اضافه نمی دهم فقط این ضرب المثل را می آورم."شکم گرسنه ایمان ندارد."
خوب این مقوله مهم یعنی غذا بجز برآورده کردن نیاز اساسی ما گاهی به عنوان یک سرگرمی و یک تفریح و یک کار نیز به حساب می آید. خیلی از مواقع افراد برای گذران وقت غذای خوشمزه می پزند یا به رستوران می روند. خیلی از آدمها دیگر هم به خاطر این تفریح انسانها درآمد کسب می کنند یعنی صنعت مواد غذایی ایجاد شده تا این نیاز انسانها را پوشش دهد می بینیم که غذا به عرصه اقتصاد وارد شده است و هرچه به عرصه اقتصاد وارد شود نیاز به تبلیغ و فروش بالاتر دارد پس غذا تاثیر گذار بر صنعت تبلیغات نیز هست.
غذا نیاز و تفریح و وسیله مورد نیاز سیاستمداران و ابزار پول درآورد عده ای از مردم و بهانه ای برای بسیاری از رویدادهای جامعه است بهتر است به اهمیت آن فکر کنیم.

۴ نظر:

  1. من سر نخورم که سر گران است
    پاچه نخورم که استخوان است
    من نور خورم که قوت جان است
    من کبک خورم که قوت شاه است
    این هم از غذای حضرت مولانا

    پاسخحذف
  2. فکر کن اکثر جنگها به خاطر سیر کردن شکم است.تاوقتی که گرسنه است تلاش میکند غذایی فراهم کند بخورد وقتی هم که سیر شد برای آینده خودش تلاش میکند که گرسنه نماند.

    پاسخحذف
  3. :)
    من غذا دوس دارم چون تنها چیزیه که آدم رو یاد احودی نژاد نمی اندازه!!!

    پاسخحذف
  4. مرضیه جون من موافق نیستم چون وقتی یادم می افته که این غذا رو قبلا ارزونتر می خریدم. یاد احمدی نژاد می افتم و غذا کوفتم می شه.

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه