۱۳۸۹ مهر ۲۰, سه‌شنبه

دستور پخت : کوکو گردو

امروز می خوام یه کار عجیب بکنم اون هم آموزش آشپزیه! من ذاتاً آدم شکموی هستم برای همین باید آشپزی بلد باشم اگر بلد نباشم باید دهنم دنبال دست مردم باشه! غذایی  رو که می خوام آموزش بدم واقعاً خیلی دوست دارم و بدونید خیلی خوشمزه است و اگه بخوردید حتما مشتری میشید. این یک غدای گیلانیه و ما بهش می گیم کوکو گردو اگه بهش گوشت چرخ کرده هم اضافه کنیم میگیم شامی. یه توضیح بدم که با شامی رشتی زمین تا آسمون فرق می کنه! هر دو غذای خوشمزه ای هستند ولی مواد اولیه متفاوتی دارند. 
مواد لازم:

سبزی جعفری
گردو
تخم مرغ
روغن
نمک
رب گوجه
رب انار

مقدار مواد را نگفتم چون نمی توانم دقیق بگم صد گرم از این ماده را با آن ماده مخلوط کنید. قبلا که آشپزی بلد نبودم فکر می کردم باید مقدار لازم را حتما ذکر کنند بعدها فهمیدم در آشپزی مقدار لازم را آدم حس می کند و این حس به تجربه آشپزی و تجربه خوردنتان ربط دارد یعنی هر چقدر بیشتر آشپزی کرده باشید راحتتر مواد را با هم قاطی می کنید برای همین فقط می توانم بگویم در این غذا اگر حجم گردو زیاد شود کسانی که عادت به غذاهای سنگین ندارند نمی توانند بیشتر از یک کوکو بخورند و اگر هم حجم گردو کم باشد مزه کوکو سبزی خودمان را می دهد پس اعتدال را سر چشمه کار خود سازید. 
ابتدا سبزی تمیز شسته شده را با غذا ساز چرخ می کنیم بعد گرو را نیز به همین نحوه می ساوید باید سعی کنید که گردو نرم و یک دست باشد و تکه های کوچک آن به زیر دندان نیایید. این را به به سبزی اضافه می کنیم و اگر دوست داشتید می توانید گوشت چرخ کرده اضافه کنید اگر گوشت چرخ کرده اضافه می کنید حجم گردورا می توانید کمتر کنید. به مخلوط آن تخم مرغ می زنیم و آن را خوب هم می زنیم نمک حتما اضافه کنید. مایه حاصل چسبناک است آن را مثل تمام کوکوها سرخ نمایید. بعد از سرخ کرد می توانید تعدادی از  آن را در سس زیر بریزید.
سس این غذا، کمی رب گوجه و رب انار و نمک را با آب مخلوط می کنیم این مخلوط نباید خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ باشد می تونید در ظرفی که مایع کوکو رو تهیه کردید و کارتون با اون تموم شده این سس رو تهیه کنید چون مقدار سبزی و گردو باقی مونده در ظرف رو  به این وسیله استفاده می کنید. بعد  آن را بر روی اجاق بگذارید تا به جوش بیایید  کوکو سرخ شده را در داخل این مایه بگذارید تا در آن بجوشد بعد از چند دقیقه آن را می توانید خورد.
چون امروز این غذای خوشمزه رو داشتم برای ناهار درست می کردم بدم نیومد نحوه پختش رو آموزش بدم. امیدوارم درست کنید و ازش لذت ببرید.

۳ نظر:

  1. می گن غذاهای شمالی خوشمزه ست ببینم فقط مخصوص روستای شماست؟

    پاسخحذف
  2. فقط مخصوص پرشکوه نیست اما در رشت هم مرسوم نیست. در واقع غذای مرسوم در شرق گیلانه.

    پاسخحذف
  3. اندازه جعفري و گردو چه نسبتي داشته باشه؟
    من عاشق غذاهاي گيلانيم
    ترش سبز گياهي با تخم مرغي و حتي اب را هم سرخ مي كنند!!!

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه