۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

شب یلدا

این نوشته های را شب یلدا سال 81 نوشتم. ادامه ای بر همان دغدغه های قدیمیست.
(بقیه نوشته در خواندن مطالب دیگر)


شبی که ماه مراد از افق شود طالع

امشب شب یلدا بود. اولین شب یلدایی که توی خوابگاه جشن گرفتم. رفتم اتاق الهام و خیلی خوش گذشت بخصوص قسمت آخر و آوازش.
چرا توی این دفترچه این را می نویسم.
راستش چند وقت است با خودم کلنجار می روم که بنویسم که با چه چیزهای درگیرم در کدام تعاریف ابهام دارم. تازگیها با مفاهیم مشکل پیدا کردهام به مرحله شک رسیده ام. دروغ و ریا و گناه و بهشت و دوزخ و ....
آیا دروغ به معنی گفتن هر چیز واقعیت ندار است پس بلف و چاخان و تعارف و حتی شوخی های خودمانی پس دروغ است منظور از دروغ چقدر کلیست.
گناه یعنی چه؟ اگر تعربف را این بگیریم هر کاری که در جهت رضایت خداوند نباشد پس حتی عبادت برای رسیدن به بهشت کفراست. زیرا هدف رسیدن به بهشت خداست. پس با این معنا رفتن به سمت بهشت داخل شدن به دوزخ است. به نظر نمی رسد که خدا این قدر سختگیر باشد. اما به نظر من کفری که از این راه هست خیلی زیاد است زیرا به جای رسیدن به خدا به بهشت خدا می خواهیم برسیم.
شب یلدا شب خوبی بود فردا کلاس استاد قاسمی را دارم و نمره ها را می خواند. گفتم آنالیز امروز داشتم از اتو شویی بر می گشتم به این فکر می کردم آیا سعی کردن هم نمره ای دارد؟ شاید سئوال عجیبی است و بی مفهوم در نگاه اول. بهتر است یک مثال بزنم امتحان اول آنالیز را که دادم نه فکر می کردم امتحان گرفته می شود و نه درس خوانده بودم و نه امتحان را خوب دادم. اما با این که نتیجه بد شد ولی انگیزه ای برای من شد که شروع به درس خواندن کنم نه زیاد ولی سعی بود که باید مفید فایده واقع می شد. اما امتحان دوم امتحان سختی بود که نتوانستم قبلی را جبران کنم. حالا باید به فکر جبران این یکی باشم.
حال بر می گردیم به حالت کلی و فلسفی آن. ما در دنیا گاهی اشتباه می کنیم و بعد سعی در جبران آن داریم ولی امتحان بعدی آنقدر سخت است که از آن هم رد می شویم. حالا باید چه کار کنیم. آیا سعی هم امتیازی به حساب می آید؟ چقدر؟ اگر کم چرا و اگر زیاد چرا و اگر نسبی است با چه چیزی متناسب است. باز هم پرسش ها باقی هست.

شب یلدا 1381 ساعت 1/30 شب.

پی نوشت: نتیجه آن امتحان آمد من  10/75 شدم از بیست و نمره بقیه کلاس  زیر ده بود. فکر کنم دومین نمره را آزاده شده بود که 7/75. پس نتیجه منطقی که از مثال من می شود گرفت سعی کردن حتما امتیاز محسوب می شود حتی اگر امتحان بعدی خیلی سخت باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه