۱۳۸۹ اردیبهشت ۶, دوشنبه

سئوال سخت محمد

دیروز محمد سئوال سختی از من پرسید گفت "پرجمعیت ترین شهر دنیا کدومه؟" راستش نمی دونستم. من برای جواب بزرگترین کشور دنیا یا کوچکترین یا پرجمعیت ترین کشور دنیا یا کم جمعیت ترین کشور دنیا خودم رو آمده کرده بودم ولی انتظار این یکی رو نداشتم. گفتم: "نمی دونم" ولی محمد یک لبخند معنا دار گوشه لبش نقش بست و گفت " میدونی مکزیکوسیتی با 21 ملیون جمعیت!" واقعا کم آوردم. بعدا که محمد رفت. در اینترنت  جستجو کردم تا ببینم که واقعا حرفش درست هست یا نه. متوجه شدم توکیو پرجمعیت ترین و مکزیکو دومین شهر از نظر جمعیت اما در بعضی از وب سایتها نوشته بود که مکزیکو پرجمعیت ترین شهره راستش نفهمیدم توکیو بزرگترینه یا مکزیکو. جالب این بود که جمعیت توکیو رو 35 ملیون نوشته بودند که این باعث تعجب من شد چون داشتم فکر می کردم جمعیت ژاپن چند نفره که جمعیت یک شهرش اینقدره. با کمی جستجو به جدولی از کشورها رسیدم که جمعیت کشورها رو به همراه مساحت داشت جالب این بود که خیلی از کشورها با مساحت کمتر از ایران ولی با جمعیتی بیشتر از ایران در این جدول بودند که قابل تامل بود مثلا کشوری چون آلمان با 80 ملیون جمعیت و مساحتی نصف ایران از نظر وضع اقتصادی برای ما روشن و وضعش معلومه یا در مورد کشور انگلستان با مساحتی یک چهارم ایران و جمعیت 60 ملیون.منظور من اینه که با داشتن جمعیتی بیشتر یا تقریبا مشابه و مساحتی کمتر با توجه به مدیریتی که دارند دچار مشکلات اقتصادی چون مانیستند که جمعیت بسیاری از مردمشان دچار مشکل معیشتی یا بیکاری باشند. یک نکته دیگه که با توجه به حافظه تاریخی خودم میگم وقتی جمعیت ایران 60 ملیون بود کشور انگلستان هم جمعیتی مشابه ایران داشت یعنی در این مدت که جمععیت ایران رشد کرده جمعیت انگلستان افزایش چشمگیری نداشته . داشتم به این فکر می کردم  ما زمانی  این رشد جمعیت رو داشتیم که تبلیغ وسیعی در رابطه با داشتن  فرزند کمتر می شد حالا که تبلیغات به سمت تبلغات اوایل دهه شصت و تکثیر و ازدیاد نسل پیش می رود پس از چند سال این فاصله از کشور انگلستان و حتی آلمان خیلی زیاد خواهد بود و داشته باشید که رشد اقتصادی در ثبات این کشورها را با وضعیت اقتصادی نا به سامان کشور خودمان. می بینم که از سئوال ساده محمد به کلی اطلاعات عمومی دست یافتم که شاید سالها از کنارش میگذشتم و بی خیال طی می کردم به این نتیجه رسیده ام که بد نیست یک کتاب درباره جغرافیا و یک کتاب تاریخ بخرم تا سطح مطالبی که در این دو مورد می دانم را بالا ببرم چون واقعا پاسخ دادن به اینکه کدام کشور همسایه ایران با چین همسایه است بدون دیدن نقشه برایم سخته یا اینکه درکجا نادرشاه افشار با اشراف افغان جنگید یا اینکه در چند سالگی نادرشاه مرده؟ شاید دانستن این مطالب موجب بشه که دنیا رو بهتر از پیش بشناسم پیشنهاد من به همه اینه که یک کتاب تاریخ و یک کتاب جغرافیا بخرند و کمی مطالعه کنند هیچ تاثیر نداشته باشد خوبیش اینه که اگه بچه ای از شما سئوال سخت پرسید بهش می گین که کتاب رو بیاره و از روی اون براش می خونین که این موجب میشه هم اون به کتاب خوندن عادت کنه هم خودتون ضایع نشین.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه