۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

ملا مریم

در وبلاگ hesams2.blogfa.com در پست لنگرود شناسی مطلب جالبی را درباره ملا مریم یافتم. تنها چیزهایی  که من درباره ملا مریم می دانستم این بود  او زنی است  که در قبرستان پرشکوه (آستانه) دفن است و او سید نبوده  اما مورد احترام مردم است. در این وبلاگ مطالبی جالبی درباره او نوشته شده  که من آن را به عینه می آورم در انتها به این وبلاگ لینک خواهم داد ولی نکته ای را اشاره کنم چون رنگ نوشته های این وبلاگ هم رنگ پس زمینه سفید نوشته شد برای همین نوشته های آن را نمی بینید. توضیح داخل پرانتز این قسمتی از آن پست است که  درباره مکتب خانه ها لنگرود توضیح می دهد.

اکثر معلمین این مکتب خانه ها ،خانم ها بودند – یکی از خانمهایی که کمک زیادی به فرهنگ لنگرود کرد ،خانمی بود اهل روستای (پرشکوه)از توابع شهرستان لنگرود که (ملا مریم) نام داشت.می گویند پرشکوه تنها روستایی است که امامزاده ندارد و ملا مریم بعد از مرگش به احترام علم و دانش فراوانش ،با عنوان امامزاده (امامزاده ای که سید نیست)به صورت زیارتگاه در آمده و واقعیت امر این است که ملا مریم اصلاً امامزاده نبوده و این نکته ای است که شاید حتی بسیاری از اهالی این روستا نیز در مورد این معلم بزرگ نمی دانند . تا سال 55- 54 پرشکوه به نسبت جمعیتش بالاترین رقم با سواد را داشته و اهالی پرشکوه جزو یکی از مستعد ترین مردم در توابع شهرستان لنگرود می باشند .شاید مقامهای بالای علمی که بعدها از این روستا برخاستند ،همه و همه از برکت وجود ملا مریم بوده که متاسفانه شاید بسیاری از مردم پرشکوه نیز،جز نامی که آن هم به غلط بر او نهاده شده است ، چیز دیگری از او نمی دانند .
http://hesams2.blogfa.com/


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه