۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

روز داروساز

دیروز روز داروساز بود. اصلا دارو چیه  که دارو ساز کی باشه و روزش چه روزیه؟ 
دارو به نظر میاد یه ماده ای گاه شیمیایی گاه گیاهی که می خورن یا می مالن یا تزریق می کنند مهم نیست چطور مصرف میشه مهم اینه که وقتی مصرف میشه دردتون بهتر میشه.دارو گاه درد رو درمان میکنه و گاه تسکینش میده. پس دارو چنین چیزیه. 
اما دارو ساز کیه داروساز کسی نیست که ساز دارو میزنه بلکه ساز از ریشه ساختنه. یعنی کسی که دارو می سازه به عبارت دیگه کسی که اون ماده ای رو می سازه که شما بعد از استفاده احساس خوبی داشته باشید و درد رو فراموش کنید اسمش دارو سازه. حالا بگذریم که یک عده از دارو سازها به شغل شریف دارو فروشی گرفتارند اما در اصل باید دارو بسازند. 
حالا روزش چه روزیه. روز داروساز که دیروز بود روز تولد محمد زکریا رازی کاشف الکله. حتما مستهاش دارن صد شکر می کنند که خدا حفظش کنه که این نادره دوران رو کشف کرده و میگن:
می خور که زندگانی اینست
خود حاصل از دور جوانی اینست
اما بجز مستهای عالم که قدردان این دانشمند گرانقدر هستند مثل اینکه در کار حضرات منظورم داروسازهاست  نوآوری بسیار داشته  و مثل اینکه در تهیه دارو کمک شایانی کرده برای همین این آقا یعنی حضرت زکریا رازی را به عنوان پدر داروسازی انتخاب کردند. خب این همه ذکر خیر و شر گفتم تا از دهان مبارک بنده یه کلام بیرون بیاد بگم مبارکه خلاص. خب می فرماییم:" این روز رو به همه داروسازان و داروفروشان و به خصوص به مستان و محمد زکریا تبریک میگیم!"

۵ نظر:

  1. علی الخصوص به داروفروشان ناصر خسرو مبارک باشه:D

    پاسخحذف
  2. چینی ها حداقل از 9 هزار سال پیش و ایرانی ها حداقل از 5500 سال پیش نوشابه های الکلی تولید می کرده اند
    پس زکریای رازی الکل را کشف نکرد که مردای مست کوچه از آن بنوشند.بلکه از تقطیر شراب الکل طبی را کشف کرد
    پس الکی مطلب ننویس.

    پاسخحذف
  3. بعله درسته که می قبل از رازی ساخته می شده ولی تخلیص و جدا سازی الکل از شراب کار رازی بوده و یه جورایی می ناب تری به دست آورده پس خیلی بیراه نگفتم.

    پاسخحذف
  4. می با الکل تفاوت دارد بازه مطالب را به هم پیوند ندهید

    پاسخحذف
  5. الکل:
    در شیمی به هر ترکیب شیمیایی که یک گروهِ هیدرکسیل (‎-OH‏) متصل به کربن یک آلکیل داشته‌باشد، الکل گویند. فرمول کلی یک الکل سادهٔ عیر حلقه‌ای ‎CnH2n+1‏ است. در شیمی الکل‌ها در شمار گروه مهمی از ترکیب‌های شیمیایی هستند و در واکنش‌های گسترده‌ای شرکت می‌کنند و بسیاری از ترکیب‌های شیمیایی از آن‌ها به دست می‌آیند، به طوری در کتاب شیمی آلی موریسن و بوید آمده‌است که اگر به شیمی‌دانی بگویند او را با ده ترکیب شیمیایی دریک جزیره تنها خواهند گذاشت الکل یکی از آن‌ها خواهدبود.

    به طور کلی، زمانی که نام الکل به تنهایی به کار می‌رود، معمولاً منظور اتانول است که همان الکل گرفته‌شده از جو یا عرق یا همان مشروبات الکلی می‌باشد. اتانول مایعی بی‌رنگ و فرار وبا بویی بسیار تند است که از تخمیر شکرها به دست می‌آید. همچنین گاه به هر گونه نوشیدنی که الکل داشته‌باشد، الکل می‌گویند. هزاران سال است که معمولاً الکل به عنوان یکی از عامل‌های اعتیادآور به شمار می‌آید.

    شراب:
    شراب نوشیدنی‌ای الکلی است که از تخمیر انگور به‌دست می‌آید.[۱] تعادل شیمیایی انگور به‌گونه‌ای است که می‌تواند بدون افزودن شکر، اسید، آنزیم یا دیگر افزودنی‌ها تخمیر شود.[۲] شراب از تخمیر انگور خورد شده به وسیلهٔ انواع مخمر که شکر موجود در انگور را به الکل تبدیل می‌کنند بدست می‌آید. برای بدست آوردن انواع شراب، انواع مختلفی از انگور با مخمرهای گوناگون استفاده می‌شود.[۳]

    اگرچه از میوه‌های دیگر مانند آلبالو ، سیب ، توت و ... و تقریباً از تمامی رستنی‌ها نیز شراب ساخته می‌شود ولی واژهٔ شراب بدون ذکر نام میوه تقریباً همیشه به معنی شراب انگور است.

    معمولاً شراب‌هایی که از دیگر رستنی‌ها مانند برنج ، گندم ، رازک و ... به دست می‌آیند برای استفاده به عنوان شراب در نظر گرفته نمی‌شوند بلکه فرایندهای دیگری بر روی آنها انجام می‌شود تا نوشیدنی‌های دیگری از جمله آبجو یا ویسکی به دست آید.
    منبع: ویکی پدیا

    پاسخحذف

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه