۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

سفر در چند نگاه قسمت سوم

نگاه دهم: کوله پشتی یا کیف!
روز قبل این ماجرا  بعد از حرم رفتیم بازار تا کمی سوغاتی بخریم که کمی شد چندین نایلون که برایم انگشتی نمانده بود که چیزی به آن آویزان نباشد برای تسهیل در حمل و نقل سوغاتی روز این خاطره کوله پشتیم را برداشتم. به نظرم کوله پشتی کیف سفر است بزرگ و جادار است به خصوص که در سفر بهترین وسیله  برای حمل و نقل وسیله است. داشتم می گفتم با کوله رفتم زیارت. یادم نمی آید جای به کوله پشتیم گیر داده باشند حتی قم هم با همین کوله رفته بودم شاهچراغ هم یادم هست کوله داشتم. 
در ورودی زن جانجو من را بازرسی بدنی کرد بعد رسید نوبت کیف گیر داد گفت دستور است که کوله را راه ندهند باید به امانات تحویل بدهم. رفتم امانات مرد مسئول امانات کیفم را تحویل گرفت من موقع باز گشت گفتم حاج آقا فرق کیف با کوله چیه؟ مگه کوله یه جور کیف نیست؟ پس این چرا ممنوعه اون ممنوع نیست! گفت من نمی دونم برو از اونی که جلوت رو گرفته بپرسم برگشتم به بخش بازرسی. این بار وقتی زن جانجو مرا می گشت گفتم می تونم بپرسم تفاوت کیف با کوله چیه که این ممنوع و او آزاده؟ جوابم را نمی دانست و ان را دستور از بالا تعبیر کرد. دوباره با سئوال بی جواب وارد صحن شدم.

نگاه یازدهم: موارد ممنوعه!
موارد ممنوعه ورود به حرم: ساک، کوله، دوربین، لوازم آرایشی، مواد خوراکی، گندم،... فکر کنم یک مورد هم دیدم جلوی آیینه را هم گرفتند.
همیشه فکر می کردم ورود به خانه خدا باید سهل و ممتنع باشد باید با هر نوع نگاهی باشی و هر حالی داشته باشی باید بتوانی به این خانه وارد شوی. مگر رسم بر مهمان نوازی نیست مگر خادم امام رضا نباید در خدمت زائرش باشد مگر نباید وسایل راحتیش را فراهم کند من قبول دارم امامزاده و مسجد جای اطراق نیست اما به امام رضا بر نمی خورد زائرش با ساک سفرش بیایید آخرین سلام یا اولین سلامش را بدهد و برود امام رضا از اینکه از هر طیفی به او گرایش دارند خوشحال است اما خادمش توقع دارد که زائرانش استانداردهای او را داشته باشند. و زنان با ابروهای تاتو را به حرمش راه نمی دهد. قصه را در می یابی آنقدر سخت گرفته اند که میانگین سنی زائران در کشور جوان ما بالاست.
دلیل آن را موارد امنیتی می گویند یعنی یکی از زائران تروریست است من فکر می کنم وقتی در کشورم من را به دید یک تروریست نگاه می کنند  تا بازرسیم نکنند من را به حرم راه نمی دهند چه انتظاری دارم که در عربستان زائران ایرانی را بازرسی بدنی  یا در دبی از ایرانی ها چشم نگاری و در آمریکا انگشت نگاری نکنند. به نظرم آنها به ما خیلی لطف داشته اند که همان لحظه ورود به خاکشان ما را کت بسته تحویل زندان نمی دهند.

این نگاه ها ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

در صورتیکه می خواهید نظر بگذارید باید از منوی نمایه گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید. می توانید گزینه نام و ادرس اینترنتی برای ثبت نام و ادرس وبلاگتان انتخاب کنید و یا با انتخاب google از ID جی میل خود استفاده کنید یا با انتخاب ناشناس بدون نام نظر بگذارید. از نظرات شما استقبال می کنم و ممنون از توجه و لطفتان.
پرشکوه